Een Boeing 737 MAX op de luchthaven van Seattle AFP

Nederlandse maatschappijen houden vast aan order Boeing 737 MAX

time icon Aangepast

De Nederlandse luchtvaartmaatschappijen die het toestel Boeing 737 MAX hebben besteld, hebben die order nog niet geannuleerd. De Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda Indonesia wil er wel vanaf en heeft Boeing te kennen gegeven geen interesse meer te hebben in 49 toestellen, een bestelling waarmee zo'n 4 miljard euro is gemoeid. Lion Air, de maatschappij waarvan een vliegtuig vorig jaar neerstortte in Indonesië, schortte de bestelling al eerder op.

Corendon heeft één toestel in bezit en wacht op de levering van een tweede toestel. Steven van der Heijden, ceo van Corendon, zegt dat het bedrijf geen enkele twijfel heeft over de aanschaf van het vliegtuig. "De bestelling blijft gewoon staan."

In vijf maanden tijd stortten twee gloednieuwe 737 MAX-toestellen neer in Indonesië en Ethiopië. Bij de crashes kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Sinds het tweede ongeluk in Ethiopië op 10 maart wordt de 737 MAX uit voorzorg wereldwijd aan de grond gehouden.

De problemen hebben volgens hem niks met het vliegtuig zelf te maken, maar met de software. "De 737 MAX is een doorontwikkeling van de 737-toestellen waarmee al tientallen jaren gevlogen wordt. Maatschappijen hebben deze vliegtuigen ook gewoon nodig voor hun vloot".

Transavia laat weten dat het aan het onderzoeken is of het de Boeing 737 MAX wil aanschaffen. Op dit moment vliegt Transavia nog niet met het toestel . "We vliegen al wel met andere 737's, dus de 737 MAX is een logische vervolgstap."

Verder zegt KLM-dochter Transavia de ontwikkelingen goed in de gaten te houden: "Er zijn nog geen contracten getekend en onze board zal ook geen handtekening zetten voordat het toestel volledig veilig is".

Langetermijnstrategie

TUI heeft in Nederland drie toestellen in bezit en drie in bestelling. Een woordvoerder zegt: "Onze prioriteit ligt bij het vliegen van onze passagiers van en naar hun bestemmingen. Wij wachten op de resultaten van het onderzoek, de orders voor vliegtuigen zijn een langetermijnstrategie." TUI wil commerciële kwesties met Boeing zelf bespreken, en niet in de publiciteit.

STER Reclame