ACM tikt incassobureau op de vingers om agressieve werkwijze

time icon

Een incassobureau uit Dronten heeft een tik op de vingers gekregen van de consumentenwaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het bedrijf, Hendriks Incasso, ging volgens de ACM te agressief te werk.

Meerdere mensen trokken bij de ACM aan de bel na een aanvaring met het bedrijf. Ze klaagden onder meer dat ze op agressieve wijze onder druk gezet werden om zo snel mogelijk te betalen. Ook zou er ten onrechte zijn gedreigd dat als er niet betaald zou worden, de kosten voor een rechtszaak op de consument verhaald zouden worden.

De consumentenwaakhond heeft Hendriks Incasso erop gewezen dat dat niet mag. Het bedrijf heeft daarop beloofd de werkwijze aan te passen. Dat betekent onder meer dat er een redelijke termijn van vijf werkdagen gegeven wordt voor het betalen van de rekening.

Eerder in opspraak

Eigenaar Loyd Hendriks wil tegenover Omroep Flevoland niet ingaan op de kwestie. Volgens de regionale omroep kwam het bedrijf de afgelopen jaren geregeld met onconventionele incassomethodes. Vorig jaar kondigde het bedrijf aan videoboodschappen te zullen versturen via WhatsApp en Facebook, in plaats van een acceptgiro.

In 2017 kwam de eigenaar nog in het nieuws toen hij dreigde wanbetalers op te zoeken met een draaiende camera. De beelden wilde hij op internet plaatsen. "Na goed overleg", werd daar uiteindelijk vanaf gezien.

Boete

ACM fungeert als een waakhond en spreekt bedrijven aan die zich niet aan de regels houden. Overtreders worden bekendgemaakt, om andere consumenten te waarschuwen. Als het bedrijf doorgaat met de praktijken, kan de ACM ook boetes opleggen.

Volgens de waakhond dreigen incassobureaus soms met maatregelen die zij niet kunnen nemen. Zoals bijvoorbeeld het beslag leggen op eigendommen. Ook worden mensen soms bestookt met sms'jes, e-mails of telefoontjes terwijl dat niet mag.

Dit is een artikel van

STER Reclame