Kortsluiting hoverboard leidt tot slaapkamerbrand Diemen

Inter Visual Studio/Lorenzo Derksen

Een hoverboard heeft gisteravond brand veroorzaakt in een slaapkamer in Diemen. Er ontstond kortsluiting tijdens het opladen van de plank met accu en wieltjes.

Er waren meerdere bewoners in het huis aanwezig. Zij hebben direct de slaapkamerdeur dichtgedaan en de brandweer gebeld. Niemand raakte bij de brand gewond, schrijft NH Nieuws.

Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt: eerder was het volgens AT5 raak op IJburg en in Amsterdam-Noord.

De brandweer raadt aan hoverboards niet in huis op te laden, maar buiten. Eventueel kan het transportmiddel worden opgeladen in een ruimte met een rookmelder.

Ook is het advies niet van huis te gaan bij het opladen van de gemotoriseerde plank en het opladen ook niet 's nachts te doen. De oplader moet meteen uit het stopcontact als het proces klaar is.

De NVWAheeft de veiligheid van hoverboards onderzocht. Alle 30 onderzochte planken vormen een "ernstig veiligheidsrisico". Er is geen beveiliging tegen overladen van de accu, waardoor een brand of een explosie kan ontstaan. De verkoop van de onderzochte e-wheels is inmiddels verboden.

Het elektrisch rollend speelgoed leidt ook regelmatig tot botbreuken bij kinderen: in 2016 waren dat er ruim 800.

Dit is een artikel van

STER Reclame