ANP

Albert Heijn belooft Oxfam Novib werk te maken van mensenrechten

time icon

Albert Heijn gaat meer aandacht besteden aan mensenrechten bij toeleveranciers wereldwijd. De supermarktketen doet dat in reactie op een campagne van ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib.

"Het is mooi om te zien dat Albert Heijn als grootste Nederlandse supermarkt eindelijk verantwoordelijkheid neemt voor de mensen in hun productieketen, vooral die in ontwikkelingslanden, die te vaak slachtoffer zijn van uitbuiting", zegt Michiel Servaes, directeur van Oxfam Novib. "We hebben de afgelopen acht maanden intensieve onderhandelingen met AH gevoerd en de beloftes zien er goed uit."

Albert Heijn belooft onder meer het volgende:

-Zelf onderzoek doen naar mogelijke mensenrechtenschendingen en niet alleen leunen op keurmerken. Onderdeel van die onderzoeken zijn onder meer arbeidsomstandigheden, vrouwenrechten en leefbaar loon.

-Arbeiders, vakbonden en boeren in ontwikkelingslanden betrekken bij onderzoek naar en het oplossen van problemen.

-Eerst verantwoordelijkheid nemen voor huismerkproducten en in de toekomst ook voor producten van andere merken.

-Transparantie over de oorsprong van huismerkproducten, inclusief bij welke toeleveranciers zij inkopen.

"We deden al veel voor mensenrechten, maar we gaan nu wel extra stappen zetten. En we gaan ook duidelijker vertellen wat we allemaal doen", zegt een woordvoerder van Albert Heijn hierover. Op de website van Albert Heijn kunnen mensen lezen wat het bedrijf dan doet.

Oxfam Novib zegt Albert Heijn de komende tijd nauwlettend in de gaten te zullen houden "opdat zij ook echt de daad bij het woord voegen". De organisatie roept de vier andere grote supermarktketens (Jumbo, Lidl, Aldi, Plus) op om ook meer te doen aan mensenrechten. Afgelopen zomer zei Oxfam Novib in een onderzoek dat de ketens "de economische uitbuiting in stand houden van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren".

STER Reclame