NOS NieuwsAangepast

Weer meer kijkers voor Luizenmoeder: 'Zondag heel fijne avond om tv te kijken'

  • Danny van Zeggelaar

    redacteur Online

  • Danny van Zeggelaar

    redacteur Online

Zondagavond, tv-avond. Voor miljoenen mensen is het een soort traditie om met het hele gezin 's avonds op de bank te hangen voor de buis. Programma's als Heel Holland Bakt, Project Rembrandt (NPO 1) en Weet ik Veel?! (RTL4) scoren goed, maar met name het succes van De Luizenmoeder valt op. Vorige week keken rechtstreeks zo'n 4 miljoen mensen, met uitgesteld kijken zelfs 5,1 miljoen. Nog meer dan vorig seizoen. Gisteravond trok de serie bijna 4,2 miljoen kijkers.

"Zondagavond is gewoon een heel fijne kijkavond. Het is de laatste avond van het weekend en voordat mensen gaan werken, zijn er toch nog heel wat traditionele leefritmes", zegt Frans Klein, directeur Video bij de NPO. Hij is samen met de netmanagers verantwoordelijk voor de programmering op de drie zenders van de publieke omroep. "Als het programma goed is, dan is er een behoefte én een voedingsbodem om veel met elkaar te kijken."

En die behoefte is er, blijkt uit de kijkcijfers die in de miljoenen lopen op de zondag. "Fenomenaal", noemt oud-directeur Fons van Westerloo van RTL én SBS die kijkcijfers. "Het zijn gewoon allemaal goede programma's", zegt hij. "Van de week had ik een discussie op de radio en toen zei een dame: er wordt toch niet veel tv meer gekeken? Maar ga eens rekenen. Vorige week zondag keken gelijktijdig 6 tot 7 miljoen mensen tv. Dit zal niet vaak vertoond zijn."

Minder ondernemen

Mediadeskundige Ron Vergouwen kijkt er minder van op dat er nog altijd zo veel op zondag naar de tv wordt gekeken. "Er hebben altijd goede programma's op die avond gezeten. Je zag het twintig jaar geleden al, de KRO die oppermachtig was op toen nog Nederland 1. Met De Reünie en Ook dat nog!. Daar keken 3 tot 4 miljoen mensen naar", zegt Vergouwen. "Het ligt natuurlijk een beetje voor de hand: op zondag hebben mensen tijd om tv te kijken. Het is een avond waarop wat minder wordt ondernomen."

We letten er natuurlijk wel op dat we De Luizenmoeder niet tegenover Heel Holland Bakt zetten, bijvoorbeeld.

Frans Klein, NPO

Fons van Westerloo denkt dat de sleutel tot succes de opbouw van de programmering is. Vooral bij de NPO doen ze dat heel goed, vindt hij. "Op NPO 1 zit Bed & Breakfast, op NPO 3 zit de Luizenmoeder. En daarna weer Project Rembrandt op NPO 1. Dat is heel erg slim. Bed & Breakfast kan redelijk tegen de Luizenmoeder op. En Project Rembrandt heeft een geweldig begin gehad, toen het na Heel Holland Bakt werd geprogrammeerd. Dan zet je je programma meteen scherp neer."

NPO-directeur Klein zegt dat het ook bewust gebeurt. "We letten er natuurlijk wel op dat we De Luizenmoeder niet tegenover Heel Holland Bakt zetten, bijvoorbeeld. Er is veel potentieel publiek op de zondag. En dus zetten we onze grote titels ook op de zondagavond, en trouwens ook de zaterdagavond, neer. Maar wel op zo'n manier dat we alternatieven hebben voor andere kijkers, met op NPO 2 onze reisprogramma's, Tegenlicht en Nieuwsuur. Op NPO 3 programma's voor een wat jongere doelgroep en op NPO 1 een programma voor een zo breed mogelijk publiek."

Nu draait daar Project Rembrandt, een kunstprogramma. Eigenlijk meer een programma voor NPO 2. Klein: "We hebben nu wel gekeken: hoe nemen we grote groepen kijkers op 1 mee, zonder grote concessies te doen aan de inhoud. En dat doen we vaker: de combinatie tussen ontspannen en toch nog wat oppikken. Of het nou Heel Holland Bakt, Rembrandt of Maestro is."

Je wilt op maandagochtend bij het koffieapparaat toch mee kunnen praten.

Ron Vergouwen

Mediadeskundige Vergouwen zegt dat alle zenders rekening houden met de goede programma's op de goede dag programmeren. Zo past een programma als Een dubbeltje op zijn kant niet op de zondagavond. "Het zijn meer de 'entertaining'-titels die je ziet", zegt Vergouwen. "Ze voelen dat het bij het gevoel van de zondagavond past."

Toch schuwen zenders de 'randjes' niet, zoals Tegenlicht op NPO 2. "De zenders slagen er toch in om voor een heel verschillend publiek te programmeren. En dat leidt tot heel goedbekeken televisie. Het bewijst maar dat het medium televisie leeft. Je wilt op maandagochtend bij het koffieapparaat toch mee kunnen praten", aldus Vergouwen.

Van Westerloo keek toen hij zelf directeur was van tv-stations zeker naar bepaalde criteria voor de programma's op zondagavond. "Op zondag is er bijvoorbeeld veel voetbal. Dan kijk je of je voor een alternatief publiek kunt vinden. Bij SBS waren dat 'undercover'-programma's, wat altijd wel goed scoorde. Of Peter R. de Vries. Maar als je heel eerlijk bent: op alle netten is elke avond concurrentie."

Alle parameters staan voor wat de NPO betreft op groen, zegt Klein. "De kijkcijfers zijn hoog, de waardering van het publiek evenzo."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl