Nijmeegse buurt zucht onder isolatie en warmtepomp

Aangepast
1/3Nieuwe deur te smal voor rolstoel Omroep Gelderland
2/3Gat in muur na isolatie Omroep Gelderland
3/3Vloer aangeheeld na isolatie Omroep Gelderland

De installatie van een warmtepomp in hun corporatiewoning is niet alle bewoners van de Nijmeegse buurt Meijhorst goed bevallen. De Meijhorst geldt als een van de proefgebieden voor het grootschalig energie-neutraal maken van woonwijken, onder meer met een warmtepomp.

Nijmegen wil dat in 2045, net als in deze buurt, alle 80.000 woningen in de stad van het gas af zijn.

Een zogeheten nul-op-de-meterwoning wekt de benodigde (of meer) energie op voor het pand en het gezin dat daarin woont. Dat gebeurt doorgaans met gevel- en dakisolatie en een warmtepomp.

Alle woningen van corporaties moeten, zo staat in het energie-akkoord, in 2021 gemiddeld energielabel B hebben. Ze kiezen, zo blijkt uit een recente enquête, merendeels voor het isoleren van huizen. Ze zien op tegen het werk voor en de kosten van nul-op-de-meterwoningen.

Bij 4000 (van de 2,4 miljoen corporatiewoningen) is vorig jaar een warmtepomp geïnstalleerd.

De verbouwing van de 132 Nijmeegse panden verliep niet probleemloos. Zo zijn muren voor de buitenmuur geplaatst om ruimte te maken voor isolatie, waardoor de vloeren niet overal meer op de (nieuwe) voorgevel aansluiten.

Omdat tijdens de renovatie ook andere zaken misgingen, heeft de bouw ruim een maand stilgelegen. Over het uiteindelijke resultaat zijn niet alle inwoners tevreden.

Droge mond

Zo is er een klacht dat het klimaat in huis slecht te regelen is door de warmtepomp. Dat zorgt voor te droge lucht en daarmee lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en een droge mond.

Ook klaagden bewoners dat ze het niet warm genoeg kregen binnen. Woningcorporatie Portaal heeft daarop besloten de warmtepomp aan te passen, schrijft Omroep Gelderland.

Verder moeten de vernieuwde voordeuren opnieuw worden vervangen. De voordeuren in de nieuwe gevel zijn namelijk niet breed genoeg voor een rolstoel of een brancard.

Dit is een artikel van

STER Reclame