De deuren van meer dan 70 meter lang kwamen vorige maand aan in IJmuiden ANP

Koreanen willen beslag leggen op deuren zeesluis IJmuiden

time icon

Er is een financieel conflict ontstaan over de deuren van de nieuwe zeesluis in IJmuiden. Het Zuid-Koreaanse bedrijf dat ze heeft gebouwd, ligt in de clinch met het Nederlandse bouwconsortium OpenIJ, dat bestaat uit VolkerWessels en BAM.

De stalen deuren, van 72 meter lang, 24 meter hoog en 11 meter breed, kwamen vorige maand in IJmuiden aan. Dat was zo'n acht maanden later dan gepland, mede vanwege een faillissement bij een onderaannemer van de Zuid-Koreaanse bouwer Geosung Tech.

Claim

Het Financieele Dagblad (FD) en Cobouw schrijven nu dat OpenIJ begin december bij Geosung een claim heeft ingediend van 22 miljoen euro, de complete aanneemsom. BAM bevestigt dit tegenover de NOS. "De productie van de sluisdeuren is vertraagd en daar hangen kosten aan", zegt een woordvoerder. Volgens hem zijn daar contractuele afspraken over gemaakt en moet het Koreaanse bedrijf betalen.

De Koreanen weigerden die 22 miljoen euro te betalen, waarna OpenIJ op basis van een bankgarantie alvast 7,3 miljoen terugvorderde. Geosung vocht dat tevergeefs aan in een kort geding.

De Zuid-Koreanen gaan daartegen in hoger beroep en dreigen volgens het FD bovendien met beslaglegging op de deuren. "OpenIJ kan niet én de deuren in ontvangst nemen én het geld terugvorderen", zegt de vicepresident van het bedrijf tegen de krant. Hij ontkent niet dat er vertraging is opgelopen, maar dat zou in overleg zijn gebeurd.

BAM zegt geen informatie over een eventuele beslaglegging op de deuren te hebben ontvangen.

Meerkosten

Geosung zegt juist recht te hebben op meer geld van OpenIJ dan oorspronkelijk is afgesproken. De bouw zou miljoenen extra hebben gekost, onder meer vanwege wijzigingen die zijn doorgevoerd op verzoek van de Nederlanders. Met die meerkosten is het vorige management van OpenIJ akkoord gegaan, zegt Geosung.

Het Nederlandse consortium noemt die bewering in het FD "volstrekt ongegrond". Bovendien wisten de Zuid-Koreanen dat er financiële consequenties aan een te late levering waren verbonden, zegt een woordvoerder. "OpenIJ heeft Geosung daar tijdens de bouw nog op gewezen. Geosung wist dat er daarnaast nog andere geschilpunten waren en dat OpenIJ zich daarover nog zou uitlaten."

Nieuwe tegenvaller

Het is niet de eerste hobbel die VolkerWessels en BAM tegenkomen bij de bouw van de nieuwe sluis, volgens Rijkswaterstaat de grootste ter wereld. Hij had eigenlijk komend najaar open moeten gaan, maar mede door een verkeerd ontwerp van de betonnen caissons wordt dat ruim twee jaar later. BAM en VolkerWessels hebben naar schatting ruim 200 miljoen verlies geleden op het project.

OpenIJ zegt dat het nieuwe geschil geen risico oplevert voor een verdere vertraging van de opening van de zeesluis. Het bedrijf is naar eigen zeggen nog niet geïnformeerd door de Zuid-Koreanen over hun voornemen om beslag te leggen op de deuren.

STER Reclame