Dit is waarom jij misschien wel tien NL-Alerts kreeg

tijd van publicatie Aangepast
ANP

"Vier meldingen van NL-Alert, serieus?" "Negen stuks is wel wat overdreven." "En dat is nummer drie."

Grote kans dat je mobiele telefoon vandaag een paar keer alarm sloeg vanwege een NL-Alert over de stankoverlast uit Alblasserdam. Verschillende Veiligheidsregio's drukten op de knop om de meldingen te verspreiden - voor de laatste keer rond 16.00 uur, toen de overlast voorbij was. Er zijn allerlei redenen voor de hoeveelheid alerts die mensen vandaag kregen, zeggen betrokkenen.

Het eerste bericht over een "ongeval met giftige stof" kwam van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Omwonenden werd geadviseerd om ramen en deuren gesloten te houden. Maar ver buiten Alblasserdam werd hetzelfde bericht ook ontvangen, bijvoorbeeld in Utrecht en in Noord-Holland.

"De bron is dan wel Zuid-Holland", zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio, "maar het effect op andere regio's is zo groot, dat de meldkamer ervoor koos om daar ook een melding naartoe te sturen." In dit geval trok de stanklucht vanuit Alblasserdam naar het noordoosten.

Deze tankwagen was trouwens de boosdoener van de stanklucht:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Giftige stof lekt uit tankwagen Alblasserdam

Niet lang na de eerste noodmelding kwamen er ook meldingen uit andere regio's, zoals Utrecht en Gooi en Vechtstreek. Zij kozen voor een eigen NL-Alert, omdat de stank duidelijk aanwezig was in hun gebied. Het resultaat was alleen wel dat sommige mensen meerdere berichten uit verschillende regio's kregen.

Tien NL-Alerts

Dat waren er dan misschien een kleine twee of drie, maar op sociale media klagen mensen over veel meer NL-Alerts in korte tijd, soms wel tien stuks. Dat komt door de techniek, vertelt een woordvoerder van het ministerie van Justitie en Veiligheid, dat verantwoordelijk is voor de noodmeldingen: "Een NL-Alert wordt gedurende een bepaalde periode verstuurd."

Dat betekent dat de melding als het ware een korte tijd in de lucht blijft hangen. De berichten worden verstuurd via de zendmasten van alle providers. "Het kan zijn dat je tussen meerdere zendmasten inzit en dat je telefoon overschakelt naar een andere mast. Dan ontvang je de melding opnieuw."

Dat gebeurt vaak als je onderweg bent, maar je telefoon kan ook wisselen in je eigen huis als je precies tussen twee masten inzit. "Dan schakelt hij al over als je van de woonkamer naar de keuken loopt voor een kopje koffie." Daar is op dit moment weinig aan te doen, zegt het ministerie. "De techniek zit nou eenmaal zo in elkaar."

En dan waren er ook nog mensen die helemaal geen NL-Alert kregen of pas veel later, terwijl ze wel in het pad van de stanklucht wonen. "Dat komt grotendeels door een storing vanochtend", zegt de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid.

Een andere verklaring is opnieuw te vinden bij de zendmasten van providers. "De opbouw en inrichting van mobiele netwerken varieert per mobiele aanbieder en netwerk." En daardoor kan het gebeuren dat jij met provider x niks ontvangt, terwijl de telefoon van jouw buurman met provider y zojuist wel afging.

Om zeker te weten dat het in ieder geval niet aan jouw telefoon ligt, kun je de instellingen checken. Daarvoor is op de website van NL-Alert een handleiding te vinden.

STER Reclame