Tien miljoen spelers binnen drie dagen voor schietspel Apex Legends

EA

Het online gratis schietspel Apex Legends is drie dagen nadat het was uitgebracht al door tien miljoen mensen gespeeld. Daarmee lijkt het uit te groeien tot een serieuze concurrent van Fortnite, op dit moment de populairste game ter wereld met meer dan 200 miljoen geregistreerde spelers.

Maandag werd Apex Legends zonder noemenswaardige aankondiging plots uitgebracht door uitgever EA. In de dagen daarna speelden op het hoogtepunt een miljoen mensen tegelijkertijd de game. "Dit hadden we in onze stoutste dromen niet verwacht", schrijft game-ontwikkelaar Vince Zampella in een persbericht.

Vince Zampella
@VinceZampella
🤯x10,000,000 So amazed @PlayApex hit 10 million in 72 hours. #ApexLegends https://t.co/rZmOgNnwhF
2 weken geleden

Apex Legends is net als Fortnite een zogenoemde battle royale-game, waarbij tientallen spelers op een eiland worden gedropt. Die strijden tegen elkaar op een steeds kleiner wordend speelveld, tot er een speler of team overblijft.

Fortnite als inspiratiebron

Volgens gamejournalist Ron Vorstermans toont het directe succes van Apex Legends aan dat het spel een aanval kan doen op de troon van Fortnite. En dat is ook precies de bedoeling van Apex Legends-uitgever EA, een van de grootste gamebedrijven ter wereld. Vorstermans: "Sterker: zonder Fortnite was dit spel er niet geweest."

"Je ziet dat het succes van Fortnite alle grote ontwikkelaars aan het denken heeft gezet. EA heeft tegen spelmaker Respawn gezegd: wij willen ook zo'n game. En Respawn is een van de beste schietspelstudio's. Zij zijn heel goed in het maken van snelle, vloeiende schietgames. Dat zie je terug in Apex Legends."

Vorstermans ziet dat nieuwe battle royale-games voortdurend de sterke punten van voorgangers overnemen. Zo was de eerste populaire battle royale-game uit 2017, PlayerUnknown's Battlegrounds, de basis voor Fortnite.

"Daarin spring je met honderd man uit een vliegtuig. Slechts eentje overleeft het. Dat maakt oerinstincten los. Je moet tactisch nadenken en voelt de drang om te overleven."

Die game was alleen niet direct beschikbaar op alle mogelijke platformen. Dat gold wel voor Fortnite en het spel was ook nog eens gratis, waardoor het voor spelers laagdrempelig was om in te stappen. "Iedereen kon het meteen overal spelen. Van jong tot oud, vanuit huis tot in de bus. Daarmee werd Fortnite echt een sociaal ding."

Volgens Vorstermans kan Apex Legends in potentie net zo groot worden als Fortnite. "De game moet dan wel net zoals Fortnite goed luisteren naar de spelers zelf", benadrukt hij. "Dat doet Fortnite heel goed. Ze passen geregeld dingen aan, maar behouden wel hun eigen visie. Zo blijf je spelers vasthouden."

STER Reclame