ABN schakelt nieuwe functie Tikkie uit na tonen rekeningnummers

Aangepast
ANP

ABN Amro heeft de nieuwe overboekingsdienst Tikkie Pay tijdelijk uitgeschakeld nadat ontdekt was dat het rekeningnummer van mensen zonder hun medeweten op te vragen is.

De bank is een onderzoek gestart na berichtgeving van RTL Nieuws erover en heeft de module uit voorzorg offline gehaald.

Met het recent gelanceerde Tikkie Pay kun je geld overmaken naar een 06-nummer van een contact in je telefoonboek. Een journalist van RTL kwam erachter dat nog voor de betaling gedaan wordt het IBAN-nummer van de ontvanger in het mededelingenveld van de overboeking staat. De journalist spreekt van een privacylek.

"Geen datalek"

ABN Amro bevestigt dat de functie is uitgeschakeld. De bank zegt dat Tikkie Pay nog in een testfase zit. Gisteren kwamen er vragen uit een testgroep van duizend gebruikers. Vanwege de zorgvuldigheid is de Pay-functie uitgeschakeld en is de zaak gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens, zegt de bank. Volgens ABN Amro is er geen sprake van een datalek.

Andere banken

Ook bij overboeking-apps van andere banken staan IBAN-nummers in het omschrijvingenveld, zodat duidelijk is naar wie het geld gaat. Op het rekeningafschrift staan namelijk anders alleen de rekeningnummers die de banken voor hun diensten gebruiken.

Het verschil met Tikkie Pay is dat bij een normaal 'betaalverzoek' de ontvanger met een bericht om betaling vraagt en bij Tikkie Pay je actief geld naar iemands rekening kunt overmaken.

STER Reclame