'John de Mol wil de grootste mediaonderneming van Nederland hebben'

ANP / bewerking NOS
Geschreven door
Paulus Houthuijs
redacteur Online

Het was een succesvolle week voor John de Mol. Wendy van Dijk en zus Linda de Mol maakten de overstap naar zijn Talpa Network bekend. De presentatrices zijn de nieuwste aanwinsten voor De Mols ambitieuze media-avontuur.

De lijst van aankopen is inmiddels omvangrijk. Persdienst ANP, fotobureau Hollandse Hoogte, YouTubekanaal StukTV, tv-programma Voetbal Inside, radio-dj Gerard Ekdom, tv-presentator Gordon en dus nu ook Linda de Mol en Wendy van Dijk.

De Mol had RTL nog voorgesteld om samen te werken, zei hij woensdag in De Wereld Draait Door. Maar het delen van programma's en presentatoren zag RTL volgens de 63-jarige ondernemer niet zitten. "Dus dan rest mij niets anders dan een harde concurrentiestrijd aan te gaan."

Wat wil de Talpa-eigenaar bereiken?

De NOS heeft geprobeerd om De Mol te spreken, maar zijn agenda was naar verluidt te vol voor een interview. Aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk stelde hij als doel om met SBS binnen twee jaar een marktaandeel van 10 procent te bereiken en zo de derde zender van Nederland te worden, na NPO 1 en RTL 4. "Laat mij lekker bouwen aan een mooi mediabedrijf. In twee, drie jaar moeten er stappen gemaakt zijn."

Tv-marktaandeel over 2018 en 2017, bron: Stichting Kijkonderzoek

Zender / bedrijfPercentage over 2018Percentage over 2017
NPO 12221,6
RTL 41213,7
SBS6,67,4
Publieke Omroep3231,6
RTL Nederland20,823,1
Talpa TV14,314,4

Volgens mediahistoricus Huub Wijfjes (RUG) heeft de ondernemer maar een doel: "Hij wil uiteindelijk de grootste mediaonderneming van Nederland hebben. Succesvol en winstgevend." Daarvoor moet De Mol op alle platforms aanwezig zijn, van radio tot online. Én de belangrijkste genres in huis hebben: entertainment, sport en nieuws.

Niet voor niets kondigde de ondernemer in december ook een nieuwsapp aan, en eerder een nieuwsdienst. Daarnaast heeft hij vier tv-zenders, acht radiozenders en een tv-productiebedrijf. "Het enige wat hij nog niet heeft is print", zegt Wijfjes. "De Mol heeft hemel en aarde bewogen om De Telegraaf te kopen, maar dat is niet gelukt."

De hoofdfocus blijft tv. De Mol wil van SBS een grote familiezender maken. Met hulp van bekende tv-gezichten.

Helpt het kopen van 'triple A-sterren'?

Zeker weten, zegt voormalig RTL- en SBS-baas Fons van Westerloo. Maar wel in combinatie met een goed, bij de presentator passend tv-format. "De kijker gaat achter het programma aan, niet de presentatoren. Als het bijvoorbeeld niet lukt om The Voice mee te nemen, dan moet er voor Wendy van Dijk iets anders bedacht worden. Want niet alles is bij haar een succes gebleken."

Linda de Mol is een ander verhaal, volgens Van Westerloo. De zus van John de Mol maakt van vrijwel ieder programma een succes. "Ze kan alles, haar halen was een meesterzet." De populaire programma's Miljoenenjacht en Weet ik Veel verhuizen mee met de 54-jarige presentatrice.

Of Gordon en Van Dijk ook bij SBS succesvol zullen zijn, daar zijn de meningen over verdeeld. Uiteindelijk zal Talpa nog meer sterke tv-formats nodig hebben om de concurrentiestrijd met RTL te winnen. "Je kunt de kijker niet kopen", zei De Mol deze week zelf.

Klinkt bekend, wat is er anders dan in de tijd van Tien?

In 2005 begon de mediaondernemer tv-zender Tien. Talloze bekende tv-persoonlijkheden waagden de overstap, zoals Jack Spijkerman Linda de Mol, Barend en Van Dorp, maar het project flopte. Het grote verschil nu is dat De Mol niet vanaf nul begint. "SBS is een kwakkelende zender, maar wel een goede basis om uit te bouwen", zegt Van Westerloo. "Dat zal ook zeker lukken, als hij geduld heeft."

1/3Linda de Mol en Beau van Erven Dorens in hun tijd bij Talpa (2006) ANP
2/3Jack Spijkerman aan begin van zijn Talpa-carrière (2005) ANP
3/3Fons van Westerloo (destijds RTL) en John de Mol tekenen de overname van een reeks Talpa-programma's (2007) ANP

Volgens mediahistoricus Wijfjes heeft De Mol duidelijk geleerd van het mislukte Tien-avontuur. "Alleen met succesvolle tv-programma's kom je er niet. Je moet op alle podia aanwezig zijn." Dat verklaart volgens hem de keuze voor nieuwsdienst (ANP), sport (Voetbal Inside) en online.

De Mol zet namelijk ook in op data. Door de overname van een e-commercebedrijf, het moederbedrijf van onder meer VakantieVeilingen, heeft hij gegevens van vijf miljoen abonnees in handen gekregen. Met als doel om gerichter reclame aan te bieden. "Een goede strategie", vindt Wijfjes. Maar garantie voor succes is er natuurlijk niet. "Hij investeert heel veel, maar we moeten nog zien of dat allemaal goed uitpakt."

Volgens Van Westerloo pakt De Mol het in ieder geval beter aan dan de vorige keer. Bijvoorbeeld door te zeggen dat hij een samenwerking wilde met RTL. "Een ondenkbaar en onzinnig plan. Je weet dat RTL nee zal zeggen." Van Westerloo denkt dat hij zich zo wil positioneren als iemand die geen andere keus heeft. En niet als iemand die 'sterren opkoopt'. "Hij is een heel sluwe en slimme strateeg."

STER Reclame