Het mysterie van het ei met meer dan 30 miljoen likes op Instagram

time icon
Geschreven door
Nando Kasteleijn
redacteur Tech

Laat dit even op je inwerken: een ei heeft sinds vannacht de meeste likes ooit op Instagram. Al meer dan 30 miljoen accounts gaven de afbeelding een hartje - and counting. Maar hoe kan zo'n afbeelding uit het niets zo groot worden? Vooralsnog is het een mysterie.

Is het dan een opvallend ei? Nee. Het is een gewoon beige ei, met spikkels, zoals je in elke supermarkt kunt kopen. Het doel van de maker of makers was daarnaast simpel: er moest een record worden gevestigd. "Laten we samen een wereldrecord vestigen en het meest gelikete bericht op Instagram krijgen. We moeten het huidige record verslaan, dat in handen is van Kylie Jenner (18 miljoen)! We kunnen dit."

world_record_egg
Let’s set a world record together and get the most liked post on Instagram. Beating the current world record held by Kylie Jenner (18 million)! We got this 🙌 #LikeTheEgg #EggSoldiers #EggGang

En dat is dus gelukt. De ei-post verslaat hiermee de mateloos populaire Kylie Jenner, een tv-persoonlijkheid en online influencer. Een foto van haar pasgeboren baby was hiervoor recordhouder, met ruim 18 miljoen likes. De grootste groei lijkt op zondag te hebben plaatsgevonden, toen schoten de likes op een gegeven moment met een miljoen per uur omhoog, schrijft BuzzFeed News.

De site had daarnaast gisteren per e-mail contact met de eigenaar van het account. Die stelde zich - geen grap - voor als "Henrietta", een kip van het Britse platteland. En het ei zou Eugene heten en door haar zijn 'gelegd'. Verder verklaarde de afzender dat hij of zij op een vrijdagavond thuis zat - in het kader van een alcoholvrije januari - en besloot de uitdaging aan te gaan om het record van Kylie Jenner te verbreken.

'Briljant bedacht'

"Dit is echt heel bizar", reageert Kirsten Jassies, socialemediaexpert en de auteur van een boek over Instagram. Ook ziet Jassies hierin het bewijs dat het algoritme kan worden verslagen. "Viral gaan op Instagram is echt heel moeilijk, zeker als je geen andere berichten hebt geplaatst (het ei-account heeft één bericht, red.). Het algoritme werkt dan niet met je mee." Ze denkt dat het deels heeft geholpen dat mensen elkaar in het bericht hebben getagd.

Het levert veel vragen op: is het een uit de hand gelopen grap of zit er meer achter?

Jasper Schilder, hoofdredacteur The Best Social Media

Het is heel mysterieus, zegt Jasper Schilder. Hij is hoofdredacteur van het bedrijf The Best Social Media. "Het levert veel vragen op: is het een uit de hand gelopen grap of zit er meer achter?" Volgens Schilder is het eigenlijk niet te achterhalen waardoor het viral is gegaan.

"Op een gegeven moment was er sprake van een sneeuwbaleffect, bijvoorbeeld doordat andere viral-pagina's en bekende instagrammers de pagina onder de aandacht van hun volgers brachten", zegt hij.

De afbeelding brengt een aantal dingen bij elkaar, gaat Schilder verder. "Het is zo simpel dat je het makkelijk aan je oma kunt uitleggen, het gaat om een alledaags product en er zit humor in." Tegelijkertijd merkt hij op dat het lastig is om te verklaren hoe het algoritme van Instagram werkt.

Viral gaan op Instagram

Er spelen een aantal factoren mee, vertelt socialemediaexpert Kirsten Jassies. "Allereerst vallen dingen op door ze te delen in je Stories. Daarnaast zijn likes op een post belangrijk, maar reacties zijn nog véél belangrijker. En wat daar ook nog eens heel zwaar in meetelt, is als je mensen in reacties tagt. Er ontstaat dan een soort viral-mechanisme. En als het algoritme merkt dat in korte tijd veel reacties op een bericht komen, komt deze sneller op de Explore-pagina."

Verder merkt Jassies op dat het slim is dat het account direct de aanval heeft ingezet op Jenner, omdat sommige mensen niet zo fan van haar zijn. "Hiermee willen ze in feite laten zien dan je met niets ook groot kunt worden."

Daarnaast zou het kopen van nep-likes kunnen helpen, al is er op dit moment geen bewijs dat dat hier is gebeurd. "Je ziet sterren dat weleens doen, zodat ze dan makkelijker doorgroeien", zegt Jassies. Ook Schilder zegt dat dit een theorie is die je niet kunt uitsluiten. "Het zou kunnen zijn dat er bots zijn ingezet of accounts zijn gekocht om het sneeuwbaleffect te creëren. Maar dat is speculeren, al is dat inherent aan het mysterie."

Het houdt hier niet op. We zijn pas net begonnen.

Een boodschap op het account van het ei

De vraag is hoe het nu verder gaat. Het 'ei-account' lijkt er nog niet klaar mee te zijn. In een Stories-bericht van vannacht staat: "Het houdt hier niet op. We zijn pas net begonnen." Aan het begin van de middag kwam daar een post bij dat er "egg gang merch" (vermoedelijk een afkorting voor merchandise) aankomt.

Daarnaast is het account zelf ook wel geld waard geworden, met 3 miljoen volgers. "De waarde van het account moet vooral blijken in de komende periode. De hype kan overmorgen voorbij zijn, maar als het aan het account zelf ligt is het nog maar het begin van de #EggGang", zegt Schilder. De schattingen over hoeveel geld het account daadwerkelijk waard is lopen uiteen.

STER Reclame