Thuisbezorgd in Duitsland
NOS Nieuws

Moederbedrijf Thuisbezorgd voor het eerst groter in Duitsland

  • Nik Wouters

    redacteur Economie

  • Nik Wouters

    redacteur Economie

Hongerige Duitse klanten zijn voor het Nederlandse bedrijf Takeaway, bekend van etenbestelsite Thuisbezorgd, steeds belangrijker. De afgelopen drie maanden werden voor het eerst meer bestellingen geplaatst in Duitsland dan in Nederland. "Het doet een beetje pijn om te zeggen, maar Duitsland wordt belangrijker voor ons dan Nederland", zegt oprichter en topman Jitse Groen tegen de NOS.

"De meeste werknemers zijn inmiddels Duits, we zitten in meer Duitse steden met eigen bezorgers en onze Duitse website is de grootste geworden. Maar ons hoofdkantoor blijft gewoon in Nederland", zegt Groen.

Het afgelopen kwartaal kwamen er bijna 9,5 miljoen bestellingen uit Duitsland binnen, ruim een half miljoen meer dan in Nederland. In alle landen waar Takeaway actief is ging het in totaal om bijna 30 miljoen bestellingen, een jaar eerder waren dat er nog geen 20 miljoen.

Mega-overname

In Duitsland werkt het bedrijf met de site Lieferando. Vooral de laatste jaren groeit de Duitse tak harder dan de Nederlandse. Daar komt nog bovenop dat Takeaway drie weken geleden aankondigde voor 930 miljoen euro de voornaamste concurrent in Duitsland te kopen. Daardoor krijgt het bedrijf Lieferheld, Pizza.de en het Duitse Foodora in handen. Die overname is nog niet in de omzetcijfers van nu verwerkt.

We zijn op jacht naar mensen die nog steeds via de telefoon bestellen.

Jitse Groen, Takeaway

Het is de grootste overname van een etenbestelsite ter wereld. Takeaway heeft sinds zijn beursnotering in 2016 nog nooit winst gemaakt. Toch twijfelt topman Jitse Groen er niet aan dat de investering wordt terugverdiend. "We willen nog harder groeien en deze overname helpt daarbij. We zijn op jacht naar mensen die nog steeds via de telefoon bestellen. De meerderheid van de mensen doet dat nog altijd."

Vanaf dit jaar verwacht Takeaway winst te gaan maken.

Hogere prijzen

In Duitsland wordt vanuit sommige kanten met enige zorg naar de overname gekeken. Takeaway koopt de voornaamste concurrenten op en dat kan leiden tot hogere prijzen. Dat zegt onder anderen de oud-voorzitter van de Duitse mededingingsautoriteit. "Tot nu toe was er een felle concurrentie. Als deze competitie wordt geëlimineerd, kun je een prijsverhogend effect verwachten", zegt oud-voorzitter Daniel Zimmer tegen Duitse media.

Het is overigens niet te verwachten dat mededingingsautoriteiten de overname tegenhouden. Er volgt alleen een oordeel bij bedrijven met een jaaromzet van 500 miljoen euro of hoger en daar komt Takeaway niet aan.

Meer kopen

Het is al langer de strategie van Takeaway om door overnames te groeien. In 2018 werden er vijf overnames gedaan, onder meer in Israël, Bulgarije en Zwitserland.

"We zijn een van de vier grote etenbestelsites op deze aardbol. We zijn zeker niet van plan het bij de huidige grootte te laten", zegt Groen. "Er kan altijd weer een overname op ons pad komen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl