Eerste 'gigafactory' Tesla buiten VS richt zich op Chinese markt

Aangepast
Het terrein waar de Tesla-fabriek moet worden gebouwd Reuters

Het is nu nog een kale vlakte van 800.000 vierkante meter, maar aan het einde van dit jaar moeten hier in een reusachtige fabriek Tesla-auto's van de band rollen. De eerste 'gigafactory', zoals Tesla de fabriek noemt, buiten de VS wordt gebouwd in de Chinese miljoenenstad Shanghai. Vandaag is het startsein gegeven voor de bouw.

De Gigafactory 3 is specifiek gericht op de Chinese markt. Volgens ceo Elon Musk worden hier straks 'betaalbare' versies van de Tesla Model 3 en de 'Y' geproduceerd. Duurdere versies van deze modellen en de Tesla Model S en X worden nog altijd in de VS gebouwd. Daar staan al twee 'Gigafactory'-fabrieken.

Vincent
@vincent13031925
Tesla CEO @elonmusk with Shanghai Mayor Ying Yong at Tesla Shanghai Gigafactory ground breaking ceremony. $TSLA #Tesla #China #TeslaChina #GF3
1 week geleden

De bouw van fabriek kost het bedrijf naar eigen zeggen 2 miljard dollar. "Hopelijk rollen de eerste auto's aan het einde van dit jaar van de band", zei Musk, die voor de opening naar China is gereisd. "Voor volgend jaar zetten we in op massaproductie." Het doel is om 500.000 auto's per jaar te gaan produceren.

De fabriek is de eerste in China die volledig eigendom is van een buitenlandse partij. Persbureau Reuters ziet hierin het teken van een beleidswijziging van Peking om de Chinese automarkt open te stellen voor andere partijen.

In Tilburg staat een Tesla-fabriek waar de auto's voor de Europese markt worden afgebouwd.

Belang van China

De bouw laat zien dat Musk de Chinese markt belangrijk vindt. Dat is ook niet zo vreemd, het is 's werelds grootste automarkt. In 2017 werden er volgens onderzoeksbureau Jato 25 miljoen auto's verkocht, tegen 20 miljoen in de VS.

Musk staat bekend om het stellen van zeer ambitieuze doelstellingen en daar lijkt dit ook een voorbeeld van te zijn. Vaknieuwssite Teslarati schrijft dat een analist op Wall Street de doelstellingen eerder "niet haalbaar" noemde. Vervolgens besloot Tesla de deadline nog scherper te stellen.

Tegelijkertijd merkt de site op dat het er sterk op lijkt dat Musk veel steun krijgt van de Chinese overheid. Dat kan helpen bij het bouwproces. Zo kreeg het bedrijf zonder problemen een lening met lage rente van een bank in Shanghai. Daarnaast was Tesla de enige partij die probeerde het stuk land in handen te krijgen.

Start overleg handelsoorlog

Het begin van de bouw valt samen met de start van Amerikaans-Chinees overleg over de handelsoorlog. Dit weekend zijn hooggeplaatste Amerikaanse diplomaten in Peking geland om met hun Chinese collega's hierover te spreken.

STER Reclame