De Poolse brandweer had veel moeite om in de escaperoom te komen AFP

Gaslek mogelijke oorzaak van brand in Poolse escaperoom

tijd van publicatie Aangepast

De brand die gistermiddag leidde tot de tragedie in een Poolse escaperoom is mogelijk veroorzaakt door een gaslek in het verwarmingssysteem. Dat meldt het team dat onderzoek doet naar het incident.

Door de brand kwamen vijf 15-jarige meisjes om het leven. Een 26-jarige man ligt met brandwonden in het ziekenhuis. Hij is waarschijnlijk de medewerker van de escaperoom. Hij was te zwaar gewond om direct ondervraagd te worden door de onderzoekers.

De brandweer constateerde meteen bij aankomst dat er sprake was van gebrekkige veiligheidsvoorzieningen in het complex in Koszalin. Om in de escaperoom te komen, moesten de brandweermannen de toegang forceren.

Ook had niemand in het pand een brandblusser gebruikt. Verder was er geen geschikte vluchtroute en was volgens de commandant de bedrading provisorisch aangelegd, te dicht bij brandbare materialen.

Inferno

Een escaperoom is een afgesloten ruimte met een bepaald thema, waar deelnemers via puzzels en opdrachten codes moeten vinden om te kunnen ontsnappen. Normaal gesproken is er een noodknop waarmee de deur onmiddellijk opengaat. Het is onduidelijk of de escaperoom in de Noord-Poolse stad Koszalin een werkende noodknop had.

De brand brak volgens de onderzoekers uit bij de receptie, in de ruimte naast de escaperoom waar de meisjes een verjaardag vierden. De medewerker kon door het inferno niet bij hen in de kamer komen.

Nadat de brandweer het vuur had geblust, werden de lichamen van meisjes gevonden. De slachtoffers zijn waarschijnlijk overleden aan koolstofmonoxidevergiftiging.

De Poolse regering heeft na het drama opdracht gegeven alle ongeveer duizend escaperooms in Polen te controleren op veiligheid. Premier Morawiecki heeft de nabestaanden van de slachtoffers gecondoleerd. De burgemeester van Koszalin heeft morgen tot dag van rouw uitgeroepen.

De Poolse president Duda sprak op Twitter over een "verwoestende tragedie".

STER Reclame