Marc Hamer | NOS
NOS Nieuws

Het groen van de Achterhoek wappert op steeds meer plekken

  • Marc Hamer

    verslaggever

  • Marc Hamer

    verslaggever

De Achterhoekse vlag duikt steeds vaker op in het straatbeeld. De Gelderse regio heeft sinds de zomer een eigen vlag, waarvan er inmiddels zo'n 4500 zijn verkocht.

Als je door het gebied rijdt, zie je hem zeker nog niet overal, maar in de omgeving van het Gelderse Hengelo wappert hij regelmatig. "Ik heb er een hangen", zegt een vrouw die woont in een van de doorgaande straten in dit dorp. "Ik vind hem heel mooi!"

"Er is zeker behoefte aan de vlag", vervolgt ze. "Net als de Friezen, hebben wij ook behoefte aan een vlag. En dat blijkt ook wel uit hoe vaak je hem hier ziet." Volgens haar vormen Achterhoekers een hechte gemeenschap. "Mensen staan klaar voor elkaar, we willen veel samendoen en zijn ook trots op de Achterhoek. Er is best een hang naar hoe het vroeger was. Daar staat de vlag ook voor, volgens mij."

Prijsvraag

De vlag is er gekomen na een prijsvraag georganiseerd door De Feestfabriek uit Hengelo. "Een vlag was er nog niet, om een of andere reden", zegt Gijs Jolink, mede-eigenaar van het bedrijf. Dat zit ook achter het driedaagse popfestival De Zwarte Cross, dat ietsje verderop in Lichtenvoorde elk jaar plaatsvindt. Daar is de vlag ook afgelopen zomer gepresenteerd.

ANP
De Achterhoekse vlag wordt gehesen op de Zwarte Cross

De vlag is ontworpen door Paul Heutinck. Zijn ontwerp won van honderden inzendingen. "Ik had al een idee voor een vlag, want als je door de Achterhoek rijdt dan zie je allemaal groen", zegt Heutinck. "Maar van bovenaf zijn het allemaal vlakjes. Dat kun je terugzien in de vlag. Eigenlijk zie je van bovenaf twee wegen die elkaar kruisen, met daarnaast bomen en die staan in weilanden van andere groene kleuren. Dit is de Achterhoek in een notendop."

Meer dan een gebbetje

Je kan de vlag natuurlijk zien als een gebbetje, maar volgens Jolink zit er meer achter. "De toekomstscenario's voor de Achterhoek zien er niet rooskleurig uit. Wereldwijd trekken mensen naar de steden, ook hier zie je krimp en vergrijzing." Dat zou volgens Jolink betekenen dat het platteland onleefbaar achterblijft.

"Maar dat hoeft helemaal niet de waarheid te worden. Als we ervoor zorgen dat er in de toekomst net zo veel mensen wonen als er nu zijn, dan is het prima."

We zijn niet minder dan mensen uit een andere regio.

Gijs Jolink

Jolink hoopt dan ook dat de vlag bijdraagt aan het trotse gevoel van de Achterhoekers. "We zijn niet minder dan mensen uit een andere regio." Hij richt zich vooral ook op de jeugd, om die in de regio te houden. "Studeren is prima, graag. Maar daarna hier weer terugkomen zou hartstikke mooi zijn. Dan houden we het zoals het hier is en dat vinden we prima."

Marc Hamer | NOS
Vlnr Stefan Groothuis, Paul Heutinck en Gijs Jolink

Het loopt storm met de vlag. "We wisten eigenlijk ook niet zo goed wat we moesten verwachten", vertelt Stefan Groothuis. De oud-schaatser is bij De Feestfabriek verantwoordelijk voor de verkoop van de vlaggen. "Bij de introductie op de Zwarte Cross hadden we er 1500 laten maken. En we waren gelijk uitverkocht tijdens het festival."

Niet exclusief

Inmiddels zijn er dus 4500 verkocht. "En het blijft gewoon lekker doorlopen. Ook op dit moment verkopen we er zo'n 100 tot 200 per week. Maar het ontwerp is niet voor ons exclusief, vanaf het begin hebben we gezegd: iedereen mag er mee doen wat hij wil. Dus nu zie je ook dat bedrijven de vlag naast hun naambordje zetten, of dat er stickers worden gedrukt. Dat is mooi om te zien."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl