ANP

'Opening Lelystad Airport in 2020 wordt steeds ingewikkelder'

tijd van publicatie

Minister Van Nieuwenhuizen is nog steeds van plan om Lelystad Airport in 2020 te openen, maar het wordt volgens haar wel "steeds ingewikkelder". Ze zei dat voor het begin van het debat in de Tweede Kamer over de nieuwe luchthaven.

Het is de bedoeling dat Lelystad vakantievluchten gaat overnemen van Schiphol. Maar de Europese Commissie keurde die plannen af omdat ze in strijd zouden zijn met de vrije markt. Lelystad zou ook nieuwe aanbieders moeten kunnen aantrekken. Ook bleek dat veel luchtvaartmaatschappijen hun vakantievluchten helemaal niet willen verplaatsen naar Flevoland.

De opening van Lelystad is al twee keer uitgesteld, en door de nieuwe tegenslag wordt het steeds lastiger om 2020 te halen, liet de minister voorafgaand aan het debat weten. Ze vindt het een lastige puzzel, maar zegt nog steeds te zoeken naar een oplossing.

Volgens politiek verslaggever Ron Fresen is het ongelofelijk dat het kabinet zo kort voor de opening van de luchthaven nog verrast wordt door een nee van de Europese Commissie. "Er is iets gigantisch misgegaan tussen Den Haag en Brussel." Hij wijst op de grote economische belangen die op het spel staan, voor Schiphol en Lelystad.

Spanningen in coalitie

Ook in coalitie leidt de discussie over Lelystad Airport tot spanningen. CDA, D66 en ChristenUnie houden vast aan het oorspronkelijke plan van Lelystad als overloop van Schiphol. Autonome groei is voor die partijen vooralsnog onbespreekbaar.

Ze botsen daarmee met de VVD, de partij van Van Nieuwenhuizen. Kamerlid Dijkstra zei in het debat dat hij niet krampachtig wil vasthouden het oorspronkelijke plan. "Het alternatief, Lelystad niet openen, levert veel grotere schade op voor de economie."

Er is iets gigantisch misgegaan tussen Den Haag en Brussel.

Ron Fresen, politiek verslaggever

Volgens de VVD is opening van Lelystad vooral belangrijk voor Schiphol, zodat daar meer ruimte komt voor internationale vluchten en vrachtvluchten. De andere coalitiepartijen wijzen vooral op de afspraken die er zijn gemaakt over de overlast voor bewoners van Gelderland en Overijssel. Als er meer vluchten mogen vertrekken en landen op Lelystad neemt die overlast ook toe.

"Die standpunten krijg je niet zo snel bij elkaar", zegt Ron Fresen. "Zeker niet met de Provinciale Statenverkiezingen die eraan komen. Ik zie Buma nog niet in Gelderland en Overijssel uitleggen dat er nog meer gevlogen gaat worden over hun hoofden."

Hij denkt dat de minister nog een laatste poging in Brussel moet doen om voor elkaar te krijgen dat Lelystad open kan en dat Schiphol kan groeien. "Lukt dat niet, dan zit ze klem, ook in de coalitie."

Verwarring

Een brief die Van Nieuwenhuizen vrijdag aan de Tweede Kamer stuurde, veroorzaakte verwarring. Verschillende partijen lazen erin dat de minister de mogelijkheid openhoudt om Lelystad toch meer te laten zijn dan een overloop-luchthaven. Maar in het debat ontkende ze dat.

"Ik hou me gewoon aan de opdracht uit het regeerakkoord, Lelystad is bedoeld als overloop. Daar ga ik me honderd procent voor inzetten, maar of dat gaat lukken weet ik niet."

Het debat over de luchtvaart is live te volgen op NPO Politiek.

STER Reclame