NOS Nieuws Buitenland Voetbal

Voetballer raakt gevoelige snaar met Insta-post over racisme, en dat ziet Nike

Hollandse Hoogte

Na een turbulente week voor de Brits-Jamaicaanse voetballer Raheem Sterling is hij het nieuwe gezicht van een Nike-campagne geworden. Aanleiding is dat de middenvelder Britse media had aangesproken op racistische beeldvorming. Sterlings Instagram-post daarover maakte veel los in het Verenigd Koninkrijk.

De 24-jarige middenvelder van Manchester City werd vorige week door Chelsea-fans van dichtbij uitgescholden tijdens een inworp. Sommigen zijn beschuldigd van het schreeuwen van racistische leuzen. Chelsea en de politie onderzoeken of dat ook te bewijzen is.

'Ik moest gewoon lachen'

Op foto's is te zien dat Sterling cynisch lacht naar de boeroepers in het stadion. "Ik moest gewoon lachen, want ik had niets anders verwacht", postte hij twee dagen later op Instagram. Hij betoogde vervolgens dat agressie en racisme worden aangewakkerd door Britse media.

Hij geeft twee artikelen uit de tabloid Daily Mail als voorbeeld. De stukken gaan allebei over een jonge profvoetballer - de ene zwart, de ander wit - die een huis koopt voor zijn moeder, om iets terug te doen voor haar jarenlange steun. Het artikel over de witte voetballer heeft volgens Sterling een opvallend positieve insteek, terwijl de andere speler wordt neergezet als iemand die geld over de balk smijt.

"Deze jonge zwarte jongen wordt zo in een kwaad daglicht gezet", zegt Sterling. "Het enige wat ik wil zeggen: denk na over eerlijke publiciteit en geef alle spelers een gelijke kans."

'Niet bepaald goed gezind'

"Dit gaat vooral over tabloids als Daily Mail en The Sun", zegt correspondent Suse van Kleef. "Daar lijken mensen te zitten die Sterling niet bepaald goed gezind zijn." Op Twitter circuleren screenshots van Sun-covers en -verhalen over de 24-jarige vleugelspeler.

De vooral negatieve aandacht voor de international was al eerder voer voor discussie in het Verenigd Koninkrijk. Sterlings laatste post maakt nog meer los. In vrijwel elke krant zijn er opiniestukken over geschreven - zelfs in de Daily Mail werd Sterlings betoog ground breaking genoemd.

De middenvelder kreeg bijval van andere voetbalsterren én oud-profs. "Ik weet hoe het voelt", zei teamgenoot Ilkay Gündogan. De Duitse middenvelder is naar eigen zeggen ook racistisch bejegend door supporters. Gündogan raakte in opspraak toen hij eerder dit jaar samen met Mesut Özil op de foto ging met de Turkse president Erdogan.

Meer meldingen van racisme

De vakbond voor profvoetballers, PFA, is het ook eens met Sterling. De Britse international is veel harder aangepakt door de pers dan andere collega's, zegt de vakbond tegen de BBC. "Dit soort verhalen zet aan tot racisme binnen het spel, nu het aantal meldingen van racisme blijft stijgen."

Uit cijfers van anti-racismeorganisatie Kick It Out blijkt dat het aantal gemelde incidenten in het voetbal met 11 procent is gestegen in vergelijking met het seizoen 2016/17. Ruim de helft van alle 520 meldingen betreft racisme.

Ook in het eerste halfjaar van het huidige seizoen zijn er volop incidenten. Onlangs werd er een bananenschil gegooid naar Pierre-Emerick Aubameyang van Arsenal. De eigenaar van Chelsea stelde in oktober voor om racistische supporters voortaan op excursie naar Auschwitz te sturen, om daar te leren over de gevolgen van antisemitisme.

Nike-campagne

Een week nadat Sterling zijn verhaal had gedaan, maakte Nike bekend dat hij het nieuwe gezicht is van een reclame-campagne. De slogan: "Je mond opendoen maakt het leven niet altijd makkelijker, maar makkelijk heeft nog nooit iets veranderd."

Quarterback Colin Kaepernick op een Nike-billboard in New York AFP

Het doet sterk denken aan het contract dat het Amerikaanse sportmerk sloot met Colin Kaepernick. Hij is de American football-speler die protesteerde tegen politiegeweld tegen zwarte Amerikanen. Hij knielde elke wedstrijd tijdens het nationale volkslied. Een deel van de Amerikanen zag het als een grove belediging.

Kaepernicks aanhoudende protest kostte hem uiteindelijk zijn baan. Nike maakte van de omstreden sportman het gezicht van een nieuwe campagne. Dat politieke statement legde het sportmerk geen windeieren. In september steeg het aandeel Nike tot recordhoogte.

STER reclame