NOS NieuwsAangepast

Rijk en transportsector: 900 veilige truckparkeerplaatsen erbij

  • Anic van Damme en Onno Beukers

    redacteuren Binnenland

  • Anic van Damme en Onno Beukers

    redacteuren Binnenland

Binnen vijf jaar moet Nederland een groot netwerk van honderden beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens hebben. Dat hebben het Rijk en de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg en Gelderland samen met het bedrijfsleven afgesproken. Momenteel is er een groot gebrek aan veilige parkeerruimte voor trucks.

Eerder werd bekend dat er steeds meer 'inklimmers' worden gesnapt bij de Rotterdamse haven. Het gaat om migranten die in vrachtwagens klimmen waarvan ze denken dat die met de boot naar het Verenigd Koninkrijk gaan.

Dat inklimmen gebeurt vaak op parkeerplaatsen langs snelwegen, in gemeenten of op bedrijventerreinen omdat de vrachtwagens daar vaak afgelegen geparkeerd staan.

Ook veroorzaakt 'wildparkeren', dus buiten de officiële parkeerplaatsen, voor andere problemen als overlast door afval en geluid.

Wegen naar Rotterdam

Het tekort aan beveiligde parkeerplekken is het grootst op de routes Venlo-Rotterdam (A16, A58 en A67) en Arnhem-Rotterdam (A15 en A12). Vooral langs deze wegen naar de haven van Rotterdam proberen migranten in vrachtwagens te klimmen.

Op dit moment zijn er 30 beveiligde parkeerlocaties voor vrachtwagens, met ruimte voor 2800 voertuigen. Over vijf jaar moeten er zo'n 700 tot 900 parkeerplekken bij zijn gekomen.

Eerder dit jaar drongen werkgeversorganisatie VNO-NCW Brabant Zeeland, transportorganisatie Transport en Logistiek Nederland en ondernemersvereniging Evofenedex al aan op een gezamenlijke aanpak van het tekort aan beveiligde parkeerplekken.

Oost-Europese chauffeurs eten bij hun truck op een parkeerplaats aan de A1 om kosten te besparen

TLN herkent dat veelal buitenlandse chauffeurs om kosten te vermijden liever op een parkeerplek langs de snelweg staan. De organisatie dringt aan op een verbod op overnachten op een onbeveiligde parkeerplaats als er straks voldoende beveiligde plekken zijn. Ook vindt TLN dat de opdrachtgever de parkeerkosten moet betalen, zodat ze niet voor de rekening komen van de chauffeur.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl