Formule 1-eigenaar wil meeliften op 'Max Mania' in Zandvoort

AFP

De eigenaar van de Formule 1 heeft goede hoop dat de Grand Prix van Nederland snel terugkeert op de kalender. "We zijn zeer geïnteresseerd in een race in Nederland", zei commercieel directeur Sean Bratches van Liberty Media, dat hoopt mee te liften op de gekte rond Max Verstappen.

"We voeren productieve gesprekken en ik ben voorzichtig optimistisch dat het gaat lukken en we de fans daar gaan verrassen en profiteren van de Max-factor", liet Bratches optekenen door persbureau Reuters.

Om de woorden van Bratches kracht bij te zetten, meldt Reuters dat de Jumbo Racedagen in mei, waar Verstappen en andere Red Bull-coureurs demonstratiewedstrijden reden, meer dan 110.000 toeschouwers trokken.

Reuters vroeg Sean Bratches expliciet naar de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort. Naar de optie om voor Assen te kiezen werd de commercieel directeur niet gevraagd.

Officieel is Assen ook nog in de race, maar volgens insiders heeft Liberty Media de blik met name gericht op Zandvoort. "Assen is veel verder dan Zandvoort omdat hun circuit in principe klaar is. Maar er is één probleem: het heeft een geschiedenis met twee wielen en niet zozeer met vier", zei NOS Formule 1-commentator Louis Dekker onlangs.

"In Zandvoort moet veel meer gebeuren, maar het heeft de naam en de historie. En Amsterdam Beach, zoals Zandvoort heet, vinden ze internationaal wel leuk klinken."

Concreet aanbod

Eerder deze maand maakte Zandvoort bekend dat er een concreet aanbod ligt om de Grote Prijs van Nederland vanaf 2020 weer te organiseren.

Prins Bernhard van Oranje, mede-eigenaar van het circuit, riep het bedrijfsleven op de terugkeer financieel mogelijk te maken. Volgens ingewijden is een bedrag van 30 à 40 miljoen euro nodig om de race te kunnen organiseren.

Max Verstappen en Daniel Ricciardo vorige maand op Zandvoort ANP

Tegelijkertijd maken circuits met een rijke historie en tevens een aflopend contract, zoals Silverstone, Monza en Hockenheim, zich zorgen over de toekomst. Liberty Media liet al blijken dat het verder kijkt dan alleen de geschiedenis.

"In het belang van de Formule 1 én de historie van deze sport is het onze bedoeling de traditionele circuits te vernieuwen. We denken dat dat een belangrijke ontwikkeling is", aldus Bratches.

'Meningen van de fans'

"Maar tegelijkertijd zijn we een bedrijf. We hebben verplichtingen naar de partners en teams om de investering die ze in de sport hebben gedaan te maximaliseren. Dat houdt ook in dat we de meningen van de fans scherp in de gaten houden. We zullen proberen daarin een balans te vinden."

Onlangs maakte Liberty Media bekend dat Hanoi (Vietnam) in 2020 aan de kalender wordt toegevoegd.

STER Reclame