Sebastian Vettel EPA
NOS Sport Autosport Formule 1

Opgefokte Vettel moet zich herpakken, terwijl Leclercs ster rijst

Sebastian Vettel heeft zich tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Brazilië weer eens van zijn slechtste kant getoond. De Ferrari-coureur ging over de rooie toen hij door de FIA-wedstrijdleiding werd gesommeerd met zijn auto naar de weegbrug te gaan. Waar de Duitser zich niet kon beheersen, liet zijn talentvolle, toekomstige teamgenoot Charles Leclerc zien onder lastige omstandigheden de juiste keuzes te kunnen maken.

Vettel raakte geïrriteerd op het verkeerde moment en de Duitser reageerde zich direct af. Hij reed bij de weegbrug eerst een pylon om en maakte vervolgens druk gebarend duidelijk dat de treuzelende officials haast moesten maken. De nummer twee van het WK-klassement liet duidelijk merken dat de oproep hem niet zinde.

Kapot

Hij weigerde aanvankelijk zijn motor uit te schakelen, zette hem daarna te vroeg weer aan, reed op eigen kracht weg en vernielde daarmee de peperdure FIA-weegbrug. Omdat dat apparaat niet bestand is tegen de kracht van een accelererende Formule 1-auto, luidt de procedure dat FIA-officials de auto van de sensoren duwen.

Sisser

Een uur na de kwalificatie moest Vettel op het matje komen bij de wedstrijdleiding. Dat liep met een sisser af: een officiële reprimande en een boete van 25.000 euro. Vettel kan duidelijk wel een potje breken: zijn "fuck you, Charlie", aan het adres van wedstrijdleider Charlie Whiting, bleef in 2016 ook onbestraft.

Irritatie begrijpelijk

Vettels irritatie in Brazilië was op zich begrijpelijk. Het weer was grillig en een spat regen kon zijn kwalificatie ruïneren. Omdat het begon te druppelen, wilde Ferrari pijlsnel nieuwe banden monteren. Wegen gaat door middel van een steekproef: de timing was voor Ferrari zeer beroerd.

Op de cockpitbeelden is duidelijk te zien dat de wegers tergend langzaam handelen. De wild met de handen wapperende coureur moppert op de boordradio. Zijn klaagzang - een mix van Engels en Duits - is live te horen op televisie en in het hoofdkwartier van de wedstrijdleiding. Vettel is opgefokt. De essentie:

"Hup, weg jij. Ga nou eens aan de kant man! Hop hop, schiet op!"

Vettels ergernis kan niet los worden gezien van zijn prestaties. Rivaal Lewis Hamilton heeft zijn wereldtitel geprolongeerd en Mercedes zal waarschijnlijk ook de titel voor constructeurs veiligstellen.

Frustratie

De frustratie in het Ferrari-kamp is groot. In 2008 werd de renstal voor het laatst kampioen en het had er dit voorjaar alle schijn van dat het eindelijk weer zou lukken. Na jarenlange Mercedes-dominantie kwam Ferrari ijzersterk uit de startblokken. Vettel leidde lang de WK-dans, maar na de zomerstop stelde Mercedes orde op zaken.

De neergang bij Ferrari was een combinatie van strategische teamfouten en uitglijders van eerste rijder Vettel. Ook letterlijk: in de slotfase van de regenrace op het circuit van Hockenheim gaf hij Hamilton de zege cadeau door in de bandenstapel te stuiteren. De ongeduldige Vettel dupeerde vooral zichzelf en zijn team: de tweede seizoenshelft wemelde van de onnodige inhaalraces en matige resultaten.

De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat de ervaren Duitser (218 GP's, 110 podiumplaatsen) niet goed om kan gaan met tegenslagen. Hamilton lijkt een maat te groot en dat frustreert. Vettel maakte dit seizoen zo veel fouten dat Max Verstappen onlangs gekscherend zei "dat Hamilton dit seizoen zelfs in zijn achteruitversnelling nog kampioen zou zijn geworden".

Zeurpiet

Vettel heeft het imago van de getergde zeurpiet. Hij is ook niet dol op kritische journalisten. In de persconferentie na de kwalificatie weigerde hij in te gaan op het kersverse weegschaalincident. "Ik heb de tweede tijd neergezet. Ik wil het alleen daarover hebben."

Vettels opgefokte gedrag is goed nieuws voor de concurrentie. Hamilton heeft er mede zijn vijfde wereldtitel aan te danken, Verstappen weet feilloos hoe hij de Duitser uit balans kan krijgen en ook Verstappens generatiegenoot Charles Leclerc heeft goed opgelet. De Monegask volgt volgend seizoen Kimi Räikkönen op als Vettels teamgenoot.

Volwassen

Het 21-jarige supertalent mist ervaring, maar gedraagt zich opmerkelijk volwassen. De kwalificatie in Brazilië illustreerde dat nog eens. Terwijl zijn Sauber-begeleiding hem binnenriep vanwege regen, besloot Leclerc eigenhandig nog een rondje alles-of-niets te racen. Het leverde hem een plek in de top-10 op.

Vettel kan zijn borst natmaken. Hij vecht volgend seizoen niet alleen tegen Hamilton en Verstappen, maar ook tegen een piepjonge teamgenoot die wijs genoeg is om nu al de underdogrol te claimen. "Ik ben vereerd dat Ferrari me heeft gekozen, moet nog veel leren en ga mijn best doen. Ik zal nog veel fouten maken, maar ik race voor de titel."

De insiders weten al genoeg. Leclerc zal nooit akkoord gaan met een onderdanige rol. Vettels boordradio gaat in 2019 overuren maken.

STER reclame