Stef (21) moest op Facebook lezen dat zijn vriendin was verongelukt

'Niet filmen, maar helpen', is de slogan van de nieuwe campagne van het Rode Kruis. De hulporganisatie begon vandaag een campagne op sociale media waarin mensen worden opgeroepen te stoppen met het filmen van gewonden na een ongeluk.

Stef Manuel (21) maakte vorig jaar maart zelf mee dat afschuwelijk nieuws op deze manier tot hem kwam. "Ik zat op de bank bij een voetbalwedstrijd. De assistent-trainer liet me een Facebookbericht zien op zijn telefoon: '56-jarige man uit Neede verongelukt'. Ik las door en zag foto's van de auto van mijn vriendin die door een voorbijganger waren gemaakt. Toen schrok ik."

Het bleek namelijk niet te gaan om de 56-jarige man, maar om zijn dochter. Het kenteken was nagetrokken en daaruit was ten onrechte de conclusie getrokken dat de man was overleden.

In de video vertelt Stef over het moment dat hij de foto te zien kreeg:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Ik zag de auto van m'n vriendin, en toen wist ik eigenlijk wel genoeg'

"Ik ben gaan bellen. Eerst tientallen keren naar mijn vriendin, maar die nam niet op. Vervolgens naar haar huis, waar net de politie aan de deur stond. Toen bleek dat het inderdaad om mijn vriendin ging. Ze was van de weg geraakt. Nadat ze een boom had geschampt, sloeg de auto om en botste ze frontaal op een andere boom. Ze is ter plekke overleden."

Fatsoen

Manuel vernam de dood van zijn vriendin via Facebook. "Je vriendin hoort sowieso niet dood te gaan. Maar om er zo achter te komen, maakt het extra zwaar. Je wilt dit soort berichten niet horen, maar als het toch moet, dan op een nette manier door de politie. Allesbehalve deze manier eigenlijk."

Hij zegt te kunnen begrijpen dat mensen foto's van ongelukken op internet zetten. "Dat is de tijd waarin we leven: iedereen heeft een smartphone, binnen een seconde kan alles online staan. Ook is er de drive om alles als eerste te laten zien aan je vrienden en kennissen."

Misschien is het bij dodelijke ongelukken helemaal niet nodig om daar beeld van te hebben.

Stef Manuel

Vaak ontbreekt echter het besef wat de beelden kunnen doen met nabestaanden, zegt hij. "Ik vind dat mensen het fatsoen moeten hebben om te wachten totdat de familie en de naasten zijn ingelicht. Zodat zij zelf een keuze hebben om wel of niet op Facebook te kijken. Als Manuel het nieuws over zijn vriendin op een andere manier had vernomen, zo zegt hij, had hij niet op sociale media gekeken.

Hij probeert mensen er nu op sociale media op te wijzen, onder meer door comments onder Facebookberichten te plaatsen. "Om onder de aandacht te brengen dat het niet oké is. Misschien is het bij dodelijke ongelukken helemaal niet nodig om daar beeld van te hebben."

Hij is blij met actie van het Rode Kruis. "Helemaal voorkomen doe je het nooit, maar elk persoon is er een. Het is belangrijk dat er aandacht aan wordt geschonken."

Duitsland

In Duitsland geldt een verbod op het fotograferen en filmen van slachtoffers van ongelukken. De boete kan oplopen tot 1000 euro.

In een indrukwekkend campagnefilmpje werd begin dit jaar aandacht gevraagd voor het probleem. Drie jongeren zijn in de video getuige van een auto-ongeluk. Als een van hen besluit zijn moeder te bellen om verslag te doen van het nieuws, gaat de telefoon af naast de uitgebrande auto.

Bekijk hier een fragment van het filmpje:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Duitse campagne: 'wees geen staarder'

In Nederland lijkt een verbod er voorlopig niet te komen. "Er komt een initiatiefwetsvoorstel, dat wil ik afwachten", liet minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid weten. "Ik heb wel bij politie en justitie aangegeven dat we wat mij betreft waar we dat kunnen moeten optreden tegen deze mensen."

STER Reclame