'Consumenten voor 5 miljoen euro opgelicht via nepwinkels op sociale media'

Kleding, make-up en technische gadgets: mensen kopen het steeds vaker via sociale media. En dat brengt risico's met zich mee, zegt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De schade voor consumenten door oplichting bedroeg vorig jaar bijna 5 miljoen euro. Daarom start de waakhond vandaag een campagne waarin ze consumenten waarschuwt voor nepwinkels op sociale media.

De ACM kreeg honderden klachten binnen van consumenten. "Bijvoorbeeld over aankopen die niet bezorgd worden, namaakmerkkleding of producten die in het echt heel anders zijn dan op de foto", zegt directeur Evert Jan Hummelen.

Hij noemt het voorbeeld van een jonge consument die een make-upsetje zag dat werd aangeboden voor een paar euro. "Die ziet daar een prachtig plaatje van een opgemaakt model. Ze gaat daarop in, maakt geld over en krijgt daarvoor terug een mascara-potlood en een puntenslijper, voor een bedrag dat dat echt niet waard is."

De afzender blijkt daarna vaak nauwelijks te traceren. "Dat is heel ingewikkeld. Je gaat kijken met wie je eigenlijk zaken hebt gedaan en er is dan niet een contactmogelijkheid. Er is geen webpagina, geen telefoonnummer of e-mailadres waarmee je kan klagen over je product en je geld ben je dan kwijt."

Met drie online filmpjes en radioreclames wil de ACM mensen bewust maken van dit soort risico's. "Het is een groeiend fenomeen en we willen voorkomen dat in de toekomst nog meer mensen de dupe worden."

Volgens Hummelen word je op sociale media makkelijk en snel opgelicht. "Het gevaar is dat je op dat moment niet per se bezig bent om iets te kopen, en dan word je ineens toch geconfronteerd met een op jou gerichte aanbieding. De verleiding is dan groot en je bent minder bedacht op risico's."

Het advies van de ACM is om altijd goed te kijken met wie je zaken doet. "Kijk bijvoorbeeld of er een contactnummer te vinden is en lees reviews van andere klanten", zegt Hummelen. "En betaal met een creditcard of kies voor achteraf betalen, dan kun je in ieder geval je geld terugkrijgen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl