NOS Nieuws

Garantiefonds helpt tienduizenden TravelBird-klanten

De SGR, het garantiefonds voor de reisbranche, heeft zijn handen vol aan het helpen van vakantiegangers die hadden geboekt bij TravelBird. Dat online reisbureau vroeg vanwege grote financiële problemen afgelopen week uitstel van betaling aan.

De eerste groep die moest worden geholpen, waren de ongeveer 6000 mensen die al op hun vakantiebestemming waren, zegt SGR-directeur Erik Jan Reuver. "Die dreigden bijvoorbeeld uit hun hotel gezet te worden, omdat er problemen waren met de betaling."

Al een ticket

Daarnaast werkt het garantiefonds aan het boeken van hotels voor de ongeveer 15.000 mensen die de komende vijf dagen nog vertrekken en die al een ticket hadden voor een vakantie.

De bewindvoerder bij TravelBird werkt tot 9 november mee aan het afhandelen van geboekte reizen. Voor na die datum hadden volgens Reuver ook nog eens zo'n 20.000 mensen bij TravelBird geboekt. "Wij proberen in samenwerking met reisorganisatie TUI alsnog een reis voor die mensen te regelen." Lukt dat niet, dan krijgt de klant zijn geld terug van SGR.

Rond TravelBird heerst nog veel onzekerheid, omdat verschillende kandidaten zich hebben gemeld voor een overname of een doorstart van het online reisbureau.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl