NOS Nieuws

Lion Air: onmisbaar voor Indonesiërs, maar ongelukken komen wel vaker voor

  • Remy Hersbach

    redacteur Online

  • Remy Hersbach

    redacteur Online

Het toestel in Indonesië dat vanochtend in zee stortte, was van de budgetmaatschappij Lion Air, een prijsvechter die het land de afgelopen decennia heeft veroverd. De maatschappij stond niet als onveilig bekend, maar het is wel het tweede dodelijke ongeluk waar het bedrijf mee te maken heeft.

Lion Air werd in 1999 opgericht en groeide in de loop der tijd uit tot de grootste luchtvaartmaatschappij van het land. De luchtvaartmaatschappij is een prijsvechter met tarieven die we in Europa ook kennen voor vluchten van een uurtje. Een sober interieur, geen eten aan boord. Een stoel kost enkele tientallen euro's en vliegen is al snel de goedkoopste vorm van vervoer. Het goedkoopste ticket van de noodlottige vlucht van Lion Air van de hoofdstad Jakarta naar Pangkal Pinang kostte omgerekend zo'n 23 euro.

Hoewel de vloot uit overwegend nieuwe Boeings bestaat, heeft Lion Air de laatste jaren wel te maken gehad met een reeks incidenten. Variërend van problemen als een lekke band, tot vliegtuigen die van de landingsbaan af schoten of een toestel dat een koe raakte tijdens de landing.

Meestal kwamen de mensen met de schrik vrij. In 2004 was dat anders: toen schoot een vliegtuig in de plaats Solo over de landingsbaan heen en belandde in een begraafplaats. 25 mensen kwamen om.

Een vliegtuig van Lion Air stortte in 2004 neer bij Solo International Airport, 25 mensen kwamen om

Een ander ongeluk was er in 2013, toen een toestel bij de landing op Bali in zee schoot. Het toestel brak in stukken, maar er waren geen doden. Alle 108 inzittenden overleefden de crash.

In 2013 stortte een toestel bij de landing op Bali in zee, alle 108 inzittenden overleefden het

Daar is nu dus het ongeluk boven de Javazee bij gekomen. Het toestel, de gloednieuwe Boeing 737 Max-8, zou gisteren al mankementen vertoond hebben, maar werd toch veilig genoeg bevonden om te vertrekken.

Gevreesd wordt voor het leven van de 181 passagiers en 8 bemanningsleden.

Ondanks de incidenten blijft Lion Air in trek bij de Indonesiërs. De maatschappij werd zo populair door het aantal bestemmingen waar de luchtvaartmaatschappij op vliegt, vertelt correspondent Michel Maas. "Ze vliegen zo'n beetje naar elk bewoond eiland in Indonesië en naar de omringende landen. Er zijn zo veel steden en stadjes die de afgelopen paar jaar een eigen vliegveld hebben gebouwd en Lion Air is daar handig op ingesprongen."

Het aantal vliegbewegingen in het land is explosief gegroeid en de maatschappij heeft de laatste jaren dan ook flink uitgebreid. Het vliegtuig is onmisbaar geworden voor de Indonesiërs, zegt Maas. "Vroeger moest je met de veerboot, nu is daar het vliegtuig voor in de plaats gekomen."

Vertragingen

De maatschappij heeft geen slechte reputatie, zegt Maas. "Lion Air staat vrij goed bekend, omdat alle vliegtuigen redelijk nieuw zijn. Ook dit vliegtuig dat is neergestort, was gloednieuw. Het was pas sinds augustus in gebruik", zegt hij.

Toch vliegt Maas zelf liever niet met Lion Air. "Ik probeer ze te mijden. Niet vanwege de veiligheid, maar ze hebben de naam dat ze altijd te laat zijn." De maatschappij streeft naar stiptheidscijfers van 87 procent, maar in de praktijk blijken de vliegtuigen maar 60 procent op tijd, met een gemiddelde vertraging van ruim 35 minuten, heeft het bedrijf Variflight berekend.

Vanaf de rampplek worden nu de lichamen geborgen. Ook de Indonesische president heeft gereageerd op het ongeluk.

Indonesische president: 'Wij blijven zoeken en bidden'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl