Verbod op wattagemeters in Tour maakt voor Poels niets uit

Wout Poels won Luik-Bastenaken-Luik in 2016 ANP

Tijdens de presentatie van het Tour de France-parcours mompelde Christian Prudhomme het tussen neus en lippen door. Het moet maar eens afgelopen zijn met die wattagemeters in mijn ronde, luidde zijn mededeling. Als reden gaf de Tour-baas aan dat het onvoorspelbare in de sport vernietigd wordt, en dat is volgens Prudhomme juist het mooiste aan de koers.

Vooral Team Sky wordt verweten te veel op de cijfertjes op het scherm van de fietscomputer te kijken. Door de metertjes zouden zij te veel de koers controleren. Met een verbod op vermogensmeters kunnen renners niet meer zien hoe hard zij trappen.

Quintana en Froome

Volgens Adriaan Helmantel, die Sunweb deze week verliet en in gesprek is met de KNWU voor een positie als bondscoach, wordt dat idee overtrokken. "Wattagemeters gaan het verschil echt niet maken", zegt hij. "Renners als Nairo Quintana en Chris Froome zouden niet anders gaan koersen. Natuurlijk letten renners op hun wattages, maar zij luisteren nog meer naar hun lichaam."

Chris Froome werpt een blik op zijn wattagemeter AFP

Wout Poels sluit zich bij die visie aan. "De wattagemeter wordt overschat", zegt de renner van de Britse Sky-formatie. "Het is af en toe een hulpmiddel, net zoals een hartslagmeter, maar wielrenners moeten gewoon hard trappen. Als ik niet hard genoeg trap, verlies ik, of ik nou wel of niet met een wattagemeter rijd. Wielrenners zijn geen machines. We hebben ook gevoel en daar luisteren wij meer naar dan dat we kijken naar ons tellertje."

Poels zou niet wakker liggen van het verbod op de wattagemeter. Daarnaast acht hij de kans dat er dan in de Tour de France aanvallender gekoerst gaat worden klein. "Ik denk dat er maar heel weinig renners zijn die denken: 'Ik vlieg die eerste col volle bak aan', met de kans om zichzelf op een klim later volledig op te blazen. Van mij mag het wel, als ik het zelf maar niet ben."

Terug naar vroeger

Beide mannen wijzen op de beperkte resultaten van het oortjesverbod en de kleinere ploegen. "Als Prudhomme echt een spannendere koers wil, moeten we allemaal individueel gaan koersen", lacht Poels.

Helmantel grapt mee: "Laten we de ploegleiderswagens en bevoorrading ook gaan verbieden en terug naar de koers van vele jaren geleden, toen renners zelf op zoek gingen naar cafeetjes om hun bidonnen te vullen en hun eigen bandjes moesten plakken. Dat levert gegarandeerd meer spektakel op. Maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd en wordt de Tour wel een stuk aantrekkelijker."

De kans dat Prudhomme zijn zin krijgt, is klein. De internationale wielerunie UCI bepaalt uiteindelijk de regels en het lijkt onwaarschijnlijk dat het zich kan vinden in het standpunt van de ASO.

STER Reclame