De paginagrote advertentie was woensdag in alle dagbladen te lezen
NOS Nieuws

'De maat is vol': waterbedrijven protesteren tegen duurder kraanwater

Nederlandse drinkwaterbedrijven hebben vandaag een paginagrote advertentie in alle dagbladen geplaatst om te protesteren tegen een hoger btw-tarief voor kraanwater. Het kabinet verhoogt het btw-tarief van 6 naar 9 procent, terwijl de belasting op flessenwater naar verluidt wordt geschrapt. "De maat is vol", vinden de drinkwaterbedrijven.

Per 1 januari 2019 wordt het lage btw-tarief verhoogd naar 9 procent en daar valt het kraanwater ook onder. De waterbedrijven willen dat de btw op 6 procent gehandhaafd blijft, zodat het kraanwater niet duurder wordt.

Gezondere keuzes

Of de prijs van het gebottelde water verandert, hangt af van de uitvoering van het Nationaal Preventieakkoord. Met dit akkoord wil het ministerie van Volksgezondheid een gezondere levensstijl voor Nederlanders ondersteunen.

Eén van de maatregelen uit dat akkoord lekte eind augustus uit: het ministerie wil de belasting op suikervrije frisdrank en bronwater afschaffen. Zo worden ongezonde dranken relatief duurder en hoopt het ministerie mensen te stimuleren gezondere keuzes te maken.

Het definitieve akkoord wordt in november bekendgemaakt. Dan pas wordt duidelijk of deze maatregel er daadwerkelijk komt.

Prijskaartje

Volgens reclamestrateeg Rob Benjamens komt het niet vaak voor dat bedrijven met een advertentie in de krant een boodschap over willen brengen. "Vroeger gebeurde het meer, maar tegenwoordig lezen een stuk minder mensen de krant. Daarbij zijn er nu andere manieren om de consument te bereiken."

Toch heeft de advertentie effect. "Als ze het doel hebben om het gespreksonderwerp van de dag te worden, dan is dit effectief", zegt Benjamens. "Ze maken een statement, informeren de consument en ze leggen druk op de politiek. De media pikken dit op en zo gaat het balletje rollen."

Aan de mediacampagne hangt wel een prijskaartje. "Als de advertentie echt in alle dagbladen staat, moet je denken aan tonnen", zegt Benjamens. "Dat is een duur signaal, maar blijkbaar vinden de bedrijven het de moeite waard."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl