AP

In het Milanese restaurant This is not a sushi bar is alles net even anders. De naam misleidt, want het is wel degelijk een sushirestaurant. En betalen kan met een bijzondere valuta, namelijk je aantal Instagram-volgers.

Het enige dat consumenten moeten doen is een foto plaatsen, het restaurant taggen en een hashtag gebruiken. Hoe meer volgers je hebt, hoe meer gratis gerechten. Aan de kassa beslissen de uitbaters Padua Matteo en Tommaso Pittarello uiteindelijk hoeveel borden je moet betalen.

Pittarello zegt tegen The Telegraph dat zijn restaurant het eerste van de wereld is dat betaling met sociale media aanbiedt. "Een pop-up restaurant in London kwam een paar jaar geleden met een vergelijkbaar idee, net zoals een restaurant in Sint-Petersburg. Maar wij zijn de eerste die standaard volgers als betaalmethode accepteren."

Instagramgebruikers die geen 1000 volgers hebben, kunnen ook aan een gratis sushigerecht komen. Het restaurant geeft eveneens borden weg aan mensen die zich aanmelden voor de nieuwsbrief.

Er zijn meer ondernemingen die experimenteren met kortingen voor klanten met veel volgers, maar zover bekend is er geen Nederlands restaurant dat gerechten weggeeft aan influencers.

STER reclame