Ferrari-baas Maurizio Arrivabene en coureur Sebastian Vettel
NOS Sport

Ferrari probeert crisis te bezweren, maar titel is weer uit zicht

  • Louis Dekker

    verslaggever F1

  • Louis Dekker

    verslaggever F1

Maurizio Arrivabene is aangeschoten wild. De teambaas van Ferrari ligt onder vuur vanwege de vormcrisis bij zijn renstal. Door een opeenstapeling van strategische blunders en rijdersfouten kan Sebastian Vettel de wereldtitel op zijn buik schrijven. De Duitser, die vrijdag in Austin ook nog een gridstraf van drie plaatsen opliep, heeft een achterstand van 67 punten op WK-leider Lewis Hamilton en maakt nog slechts een theoretische kans.

Op het 'Circuit of the Americas' in Austin kan Lewis Hamilton zijn wereldtitel prolongeren. Dat is verrassend. In de eerste helft van het seizoen leidde Vettel de dans en had Ferrari de snelste auto. Iedereen - zelfs het jaren dominante Mercedes - had het nakijken.

Terug bij af

De spanning in het WK is vier races voor het einde ver te zoeken en Ferrari is terug bij af: net als vorig jaar wel competitief, maar als puntje bij paaltje komt niet snel genoeg. Arrivabene reageert geïrriteerd op vragen over de recente duikvlucht van Ferrari.

"Ik heb sterk de indruk dat sommigen een stok zochten om de hond te slaan. Mensen proberen te stoken en de harmonie in mijn team te verstoren, terwijl er niet zo veel mis is. We winnen samen en we verliezen samen. Er is geen crisis. Mensen willen graag een crisis bij ons zien of creëren."

Sebastian Vettel na de training in Austin

De feiten spreken Arrivabene tegen. Lewis Hamilton won zes van de laatste zeven grand prixs. Mercedes heeft de krachtsverhoudingen gekanteld. Sebastian Vettel gooide zelf 25 WK-punten in het putje door een uitglijder in de slotfase van zijn thuisrace.

Mislukte kwalificatie Suzuka

Dieptepunt vormde de Grand Prix van Japan. Na een mislukte kwalificatie op Suzuka stokte Sebastian Vettels inhaalrace na een onbesuisde inhaalmanoeuvre op Max Verstappen. Met een beschadigde Ferrari viel Vettel ver terug. Hij kwam als zesde over de finish en na de race was de kritiek op team en coureur niet van de lucht.

"Ik weet dat het koren op de molen van de critici was, maar races kunnen niet altijd vlekkeloos gaan. Soms zit het tegen, maar meestal presteren we goed. Dat sneeuwt onder", zegt teambaas Arrivabene over het Suzuka-echec.

"Bovendien heeft iedereen het over onze terugval, maar je kunt ook zeggen dat Mercedes in de tweede seizoenshelft een enorme opmars heeft gemaakt. Iedereen weet hoe sterk ze zijn, dus we mogen best tevreden zijn dat we ze konden bedreigen. Maar om ze te verslaan moet de auto excellent zijn en echt alles kloppen."

Steun

Arrivabene krijgt volgens de goed ingevoerde Gazzetta dello Sport steun van de Ferrari-top: ondanks aanhoudende geruchten dat hij zijn biezen zou moeten pakken, wordt volgens de krant het contract verlengd.

De Italiaan, die carrière maakte bij de trouwe Ferrari-sponsor Philip Morris, krijgt dus nog een kans. Hij beseft dat het beter moet. "In de laatste drie races toonden we vormverlies. We moeten bespreken waar het fout is gegaan en hoe het komt dat we de slag hebben gemist, maar dat doen we wel binnenskamers."

Toch kijkt Arrivabene redelijk optimistisch naar de Grand Prix van Amerika. "Ik denk dat we de problemen van de laatste tijd hebben opgelost. Dat zullen we in Austin aantonen. We geven niet op."

Risico's en gridstraf

De bal ligt daarmee bij Sebastian Vettel. Als Hamilton acht punten meer scoort dan de Duitser is de titelstrijd beslist. Vettel weet dat hij risico's zal moeten nemen. Meer nog dan hem lief is, na de gridstraf van drie plaatsen die hij vrijdag aan zijn broek kreeg omdat hij in de eerste trainingssessie bij een rode vlag niet snel genoeg zijn snelheid minderde.

"Het is duidelijk dat we de race moeten winnen en dan nog afhankelijk zijn van de prestaties van Mercedes. De afgelopen grand prixs waren we niet snel genoeg. Het is duidelijk dat het anders moet. We hebben wat dingen aan de auto aangepast. Hopelijk kunnen we terugslaan", aldus de viervoudig wereldkampioen, die zich na afloop van de trainingen boos maakte over de gridstraf.

"Onder deze omstandigheden kun je niet direct terug in snelheid. Dat levert gevaar op voor anderen. Hier moet je geen straf voor krijgen", reageerde Vettel gepikeerd.

Volgens de Duitser is de achterstand in het kampioenschap het gevolg van een vormdip bij Ferrari en een piek bij Mercedes. "Het kwartje viel niet onze kant op. Als wij fouten maakten of tegenslagen hadden, profiteerden zij maximaal. Dat hebben ze erg goed gedaan, dus ik moet Mercedes daarmee complimenteren."

Terugblikken

Zin om terug te blikken op zijn fouten heeft Vettel niet. "De laatste races waren niet ideaal, maar dat is begraven. Daar kunnen we niets meer aan veranderen. We moeten nu resultaten halen die we verdienen. Ferrari moet terug naar waar het team hoort. Het is een vrij simpele boodschap: focussen op winst."

De coureur lijkt zich echter te hebben neergelegd bij een nieuwe wereldtitel voor rivaal Lewis Hamilton. "Het was een goed gevecht en een mooi seizoen. Er was veel onderling respect. Het is belangrijk dat we ondanks alle controverse en kritiek normaal en eerlijk met elkaar omgaan, op en buiten de baan. Lewis en ik zijn erg verschillend, maar we waarderen elkaars prestaties. Dat is altijd zo geweest."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl