Sebastian Vettel
NOS Sport

'Vettel moet uit het dal, terwijl rivaal Hamilton piekt'

  • Louis Dekker

    verslaggever F1

  • Louis Dekker

    verslaggever F1

Met nog zes races te gaan zit regerend kampioen Lewis Hamilton in een zetel met veertig punten voorsprong op zijn enige rivaal: Sebastian Vettel. De Ferrari-coureur staat onder druk. "Ik moet overal winnen. Dan heb ik het in eigen hand", zegt de Duitser.

Vettels rekensom klopt. Als Hamilton zes keer achter Vettel als tweede over de streep komt, levert dat een inhaalslag op van 42 WK-punten. Vier vragen aan drie Nederlandse autocoureurs over Vettels laatste strohalm.

Kan Vettel het tij nog keren of is Hamilton te sterk?

Jeroen Bleekemolen: "Vettels grootste probleem is dat Hamilton in de vorm van zijn leven verkeert. Hij maakt bijna geen fouten en zet verpletterend snelle rondjes neer. Zeker in de kwalificatie. Echt extreem. Ik heb hem nog nooit zó goed gezien."

"Ik geniet wel van het gevecht. Hamilton en Vettel zijn aan elkaar gewaagd en een stuk sneller dan hun teamgenoten. Als Hamilton een keer uitvalt is het gat weer klein. De race is nog niet gelopen, maar Hamilton heeft zijn vijfde titel wel in zicht."

Sebastian Vettel valt in juli uit op de Hockenheimring

Jaap van Lagen: "Vettel heeft de titel eigenlijk vergooid in Duitsland, toen hij de regenrace domineerde, maar in de bandenstapels gleed. Dat was een kantelpunt. Tot Hockenheim dacht ik dat Vettel voor de titel zou gaan, maar het liep anders. Hij maakt te veel fouten, maar heeft ook een paar keer pech gehad."

Ho Pin Tung: "Vettels dip geeft aan dat in de F1 alles moet kloppen als je wilt winnen. Mercedes en Hamilton hebben het momentum. Het valt mij op dat Mercedes de banden beter onder controle heeft. Ferrari heeft de snelste auto, maar ze weten er niet het maximale uit te halen en laten steekjes vallen op het circuit."

Hamilton blaakt van het zelfvertrouwen, straalt dat uit en showt dat op social media. Kunnen jullie aan Vettel zien dat hij het zwaar heeft?

Bleekemolen: "Ja, je ziet aan Vettels houding dat het niet gaat. Ik herken die fases. Als het even niet loopt, zit meteen alles tegen. De oorzaak is vaak lastig te verklaren, maar mentaal is het heel moeilijk weer uit dat dal te komen. Vettel moet de negatieve spiraal doorbreken. Hij mag geen fouten meer maken, maar zit onder een vergrootglas. Dat is loodzwaar."

Lewis Hamilton (r) en Sebastian Vettel (l) in Monza

Tung: "Je hoort het ook op de boordradio. Hij klinkt vaak gefrustreerd. Vettel weet dat hij vaker had moeten winnen. Ergernissen leiden op het scherpst van de snede weer tot foutjes. Ik vind de onderlinge krachtsverhoudingen bij Mercedes en Ferrari opvallend. Hamilton heeft enorm de overhand ten opzichte van Bottas. Bij Ferrari is dat anders: Vettel is de onbetwiste nummer een, maar Räikkönen zit in de buurt en is soms zelfs sneller. Dat vind ik wel tekenend."

Van Lagen: "Eigenlijk heeft Max Verstappen het goede voorbeeld gegeven. Als je kritiek krijgt, moet je terugslaan. Kansen grijpen, vooruitkijken en vooral niet terugblikken. Iedereen maakt onder druk fouten. Ook Hamilton en Mercedes. Vettel moet dat afdwingen."

Wat moeten we nu denken van Vettels vier wereldtitels (2010-2013) met Red Bull? Was dat de coureur of de auto?

Bleekemolen: "Dat is niet te zeggen. Je doet het samen. Vettel heeft indruk gemaakt bij zijn entree in de Formule 1. Hij heeft zelfs met een Toro Rosso het hele veld zoekgereden en later het Red Bull-team heel knap naar zijn hand gezet. Af en toe heeft hij zwakkere momenten. Toen Daniel Ricciardo naar Red Bull kwam ging het niet meer. Vettel werd overklast en verdween naar Ferrari. Toch vind ik hem een van de beste F1-coureurs uit de geschiedenis."

Sebastian Vettel na zijn vierde wereldtitel op rij in 2013

Tung: "Formule 1 is en blijft een teamsport. Natuurlijk had Red Bull destijds de beste auto, maar teamgenoot Webber werd er geen kampioen mee. Vettel was ook extreem dominant. Hij heeft het zeker in zich meer titels binnen te slepen, maar zal er harder voor moeten werken. De verschillen tussen de topteams zijn nu veel kleiner dan toen."

Van Lagen: "Soms lijkt een rijder heel sterk, maar komt dat vooral door de auto. Als je voor een ijzersterk team rijdt, maak je vanzelf minder fouten. Dat is in de Formule 1 zo, maar in de Porsche Cup waarin ik rijd geldt hetzelfde. In een topauto hoef je minder op de limiet te rijden en maak je minder uitglijders. Vettel reed in de beste auto."

Supertalent Charles Leclerc vervangt in 2019 Räikkönen bij Ferrari. Hoe bedreigend is dat voor Vettel?

Bleekemolen: "Als Vettel niet lekker in zijn vel zit, wordt Leclerc een bedreiging. Het begin van het seizoen is bepalend. Vettel moet meteen met resultaten duidelijk maken dat hij de baas is. Ik verwacht dat hij de overhand heeft door zijn ervaring, maar het kan zomaar kantelen."

Charles Leclerc

Van Lagen: "Leclerc is van een heel ander kaliber dan Räikkönen. Een zware dobber. Dat kan leuk worden. Het zou me niet verbazen als Leclerc regelmatig sneller is en dan ben ik benieuwd hoe Vettel daarmee omgaat."

Tung: "Ik vind het prachtig dat Ferrari zo'n jonge coureur naar voren durft te schuiven. Hij laat in de luwte bij Sauber briljante dingen zien, maar bij Ferrari krijgt Leclerc te maken met grote druk. Vettel is daaraan gewend, is geslepen en heeft het team al naar zijn hand gezet. Ik verwacht niet dat Leclerc in zijn eerste jaar bij Ferrari meteen kampioen kan worden, maar wie weet. Het lukte Hamilton ook bijna in zijn eerste jaar bij McLaren."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl