ANP

Briefgeld proppen door een haastig gezaagde brievenbus. Bellen naar drie hongerige dj's om je favoriete plaat aan te vragen. Blauwbekkend dansen voor een Glazen Huis. Het zijn drie zaken die voor menig Nederlander onlosmakelijk verbonden zijn met Serious Request in de week voor Kerst. Komende december zal anders worden: 3FM maakte vanochtend bekend de stekker uit het Glazen Huis te trekken. De actieweek blijft wel bestaan, maar wordt anders vormgegeven.

Bij de actie lieten drie 3FM-dj's zich opsluiten in een Glazen Huis. In die glazen studio werden 24/7 plaatjes gedraaid in ruil voor geld. Door de jaren heen stond de studio in verschillende Nederlandse steden. De dj's werkten, sliepen en 'aten' ook in het huis. Dat laatste gebeurde alleen in de vorm van sapjes.

Bij elkaar opgeteld leverde de veertien edities van Serious Request meer dan 100 miljoen euro op voor het Rode Kruis. Het geld ging naar 'vergeten thema's', zoals de situatie in Darfur, aids-slachtoffers en het terugdringen van babysterfte. 2012 was het recordjaar met 14 miljoen euro. In de jaren daarna liepen de donaties terug tot 5 miljoen in het afgelopen jaar.

Bekijk hieronder de hoogtepunten van Serious Request door de jaren heen:

Serious Request door de jaren heen

Terugkijkend kan voormalig 3FM-dj Wouter van der Goes alleen maar enorm trots zijn. Van der Goes is nu dj bij NPO Radio 2 maar zat samen met dj's Giel Beelen en Claudia de Breij in de eerste twee Glazen Huizen.

"De actie laat zien dat we behalve liedjes draaien ook echt iets goeds kunnen laten gebeuren. Soms gaat het om de liefde voor de muziek zoals hij de Top 2000 en soms is het voor een goed doel zoals bij Serious Request. Dat we dat kunnen doen als radiozender, daar ben ik echt trots op."

In amper zes weken werd die 'eerste keer' in 2004 georganiseerd, vertelt Van der Goes. "We kwamen erop omdat Giel en ik een heftige documentaire over Darfur hadden gezien. Op woensdag hadden we altijd een vergadering en daar bij de rookpauze hadden Giel en ik het erover. Zo van: 'kunnen we niet iets doen met onze radioprogramma's?' We bedachten dat er een tegenprestatie moest komen, die wij als dj's dan leverden in ruil voor de donaties. Giel bedacht toen om niet te eten. Hij was geïnspireerd door Claudia die net terug was van een sapkuur."

De eerste editie van Serious Request met Claudia de Breij, Giel Beelen en Wouter van der Goes ANP

De recente edities van Serious Request waren een enorm mediacircus. Steden streden om het Glazen Huis te mogen huisvesten, een scala aan BN'ers kwam langs en de actie bracht miljoenen op. Van dat alles was nog weinig te zien bij die eerste editie in 2004, blikt Van der Goes terug.

Neem de kosten die het Glazen Huis met zich meebracht. Breda moest in 2016 uiteindelijk 750.000 euro ophoesten om het evenement te organiseren, veel ervan ging op aan de beveiliging. "Ja, dat was bij die eerste editie wel anders. Er was helemaal geen beveiliging. Het geld dat binnenkwam lag in de kofferbak van een Golfje en toen alles voorbij was reed iemand van productie ermee naar de bank. Dat kon later natuurlijk niet meer."

3FM is toe aan wat anders

Het einde van het Glazen Huis betekent niet dat 3FM ook stopt met de jaarlijkse actieweek Serious Request. Die is straks nog gewoon in december. Concertzaal TivoliVredenburg in Utrecht gaat dienen als 'hoofdkwartier'. Daar komt een deel van de radio-uitzendingen vandaan en er zijn optredens, workshops en lezingen. In de nieuwe opzet kan er ook worden gekozen uit het steunen van een (of meerdere) doelen. Dit jaar zijn het er drie: bescherming tegen natuurgeweld, reanimatie in Nederland en noodhulp bij conflicten.

De nieuwe actieweek was nodig omdat 3FM te maken heeft met een nieuwe generatie dj's en de vraag om vernieuwing. Bovendien is 3FM "toe aan wat anders", zegt zendermanager Sharid Alles in het NOS Radio 1 Journaal.

De nieuwe format van Serious Request komt op het moment dat het aantal luisteraars voor 3FM is gedaald tot een dieptepunt. In juli en augustus had de zender een marktaandeel van 2,6 procent volgens een panelonderzoek. Geen makkelijke tijden dus voor de jongerenzender.

Voormalig 3FM-dj Van der Goes: "De zender beleeft niet z'n meest glorieuze moment uit z'n bestaan. Maar ik weet zeker dat er weer iets ontstaat waar ze super goede dingen mee kunnen doen. Het is zo makkelijk om gewoon door te blijven gaan met Serious Request en het Glazen Huis, maar 3FM durft dus te vernieuwen."

Veel mensen zullen ook kritiek gaan hebben, maar dat je dit durft is heel cool

Wouter van der Goes

Bij het Rode Kruis, opnieuw partner van Serious Request, hebben ze er in ieder geval alle vertrouwen in. "Het is een nieuwe actie en er zijn veel mensen bij gebaat. We kunnen met z'n allen meer levens redden. Of er nu meer of minder geld wordt opgehaald, we willen aandacht voor de problematiek. Het gaat ons erom dat heel Nederland weer in actie komt", aldus woordvoerder Sandra van Houten.

Van der Goes denkt dat de nieuwe actieweek ook weer een groot succes gaat worden. "Het zal in niets lijken op het oude Serious Request, ook niet in opbrengst. Veel mensen zullen ook kritiek gaan hebben, maar dat je dit durft is heel cool."

En ja, dan zijn die inkomsten maar wat lager, zegt hij. "Daar leren ze van en volgend jaar doen ze het weer beter. In de edities waar ik aan meedeed was geld geven altijd een gevolg en nooit een doel op zichzelf. Het geld is sowieso een druppel op een gloeiende plaat. En dat was dan ook de slogan van het eerste jaar Serious Request."

De veertien edities van Serious Request

Jaar Doel Plaats Opbrengst
2004 Darfur, Soedan Utrecht 915.955
2005 Kindsoldaten in Congo Utrecht 2.203.549
2006 Landmijnen Utrecht 2.648.495
2007 Schoon drinkwater Den Haag 5.249.466
2008 Hulp aan vluchtelingen Breda 5.637.937
2009 Malaria Groningen 7.113.447
2010 Stille slachtoffers van aids Eindhoven 7.471.000
2011 Moeders in oorlogsgebieden Leiden 8.621.004
2012 Terugdringen van babysterfte Enschede 13.839.731
2013 Kindersterfte door diarree Leeuwarden 12.302.747
2014 Slachtoffers van seksueel geweld in conflictgebieden Haarlem 12.000.438
2015 Kinderen en jongeren in oorlogsgebieden Heerlen 8.671.288
2016 Longontsteking Breda 9.257.000
2017 Verscheurde families Apeldoorn 5.026.144

STER reclame