Tim Hofman, Nhung Dam en Raoul de Jong zijn de auteurs van 3PAK Boekenweek voor Jongeren
NOS Nieuws Binnenland

Eerste officiële Boekenweek voor Jongeren: 'Lezen is lit'

Naast de 'gewone' Boekenweek en de Kinderboekenweek is er nu ook de Boekenweek voor Jongeren. Vandaag start voor het eerst die speciale editie, die zich richt op scholieren tussen de 15 en 18 jaar. Het moet ervoor zorgen dat meer jongeren boeken gaan lezen. Dat is volgens de organisatie nodig, want eerder dit jaar bleek dat het aantal tieners dat wekelijks minstens 10 minuten aaneengesloten leest enorm is gedaald.

Net als bij de andere boekenweken, heeft ook deze een geschenk: 3PAK, een bundel met drie korte verhalen van drie verschillende jonge auteurs. Die auteurs zijn Tim Hofman, Nhung Dam en Raoul de Jong. Het boekje wordt de komende week gratis weggeven in boekhandels, bibliotheken en scholen en heeft een oplage van 82.200.

Verder gaan de drie auteurs langs 100 scholen. Tijdens die zogenoemde Literatour vertellen ze over hun boek en over het belang van lezen. "We doen dat niet op een manier waarbij we als een strenge meester voor de klas staan die vertelt dat lezen zo belangrijk is. Jongeren moeten na de Literatour inzien dat lezen tof is, dat het lit is, zoals jongeren dat nu zeggen. Er is voor iedere tiener wel een prikkelend en inspirerend boek", zegt Job Jan Altena van de Stichting CPNB, een van de organisaties achter de Boekenweek voor Jongeren.

Wat in je eigen leven niet kan, kan in een boek wel.

Nhung Dam

Nhung Dam is een van de schrijfsters die langs de scholen gaat. "Ik wil vooral laten zien dat je de wereld beter leert begrijpen als je boeken leest, maar ook dat ik werelden zag waar je naartoe kan gaan. Dat heeft me heel erg gevormd en bepaald, alleen kan ik dat nu pas met terugwerkende kracht zeggen", zegt Dam in het NOS Radio 1 Journaal.

De wereld van de verbeelding ging voor Dam open. "Wat in je eigen leven niet kan, kan in een boek wel allemaal. Ik vond het heel krachtig dat zoiets gebeurt met alleen woorden die op papier staan."

Om jongeren alvast enthousiast te maken voor de Boekenweek, maakte de organisatie een video met een verborgen camera. Te zien is hoe mensen op straat reageren als iemand plotseling een stuk uit een boek leest:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Boekenweek voor jongeren: alles kan en alles mag

Jongeren lezen dus een stuk minder. Uit de laatste cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau las in 2006 nog 65 procent thuis af en toe een boek. Tien jaar later, in 2016 was dat 40 procent.

"Het is natuurlijk van alle tijden dat jongeren niet lezen", zegt Altena. "Maar als je ervoor zorgt dat je jongeren aan het lezen houdt, dan blijven ze als volwassene ook lezen. Behalve dat het goed is voor de woordenschat, komen jongeren die veel lezen verder in het onderwijs en hebben ze meer kans op een betere carrière."

Verder zegt Altena dat het belangrijk is dat jongeren door het lezen van een boek even de wereld om zich heen vergeten. "Dat je helemaal opgaat in een verhaal, en dan maakt het echt niet uit welk boek het is, als het maar een boek is, een tekst langer dan een nieuwsberichtje of een paar appjes."

Begin dit jaar bezochten we een klas waar leerlingen iedere dag 5 tot 10 minuten tijdens de les een boek lezen:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Het laatste boek dat ik las was een stripboek'

Vanavond is de kick-off van de Boekenweek voor Jongeren in TivoliVredenburg in Utrecht. Dan wordt onder meer het Beste Boek Voor Jongeren 2018 bekendgemaakt. Een volwassen vakjury heeft tien boeken genomineerd, een jongerenjury kiest de uiteindelijke winnaar.

"De juryvoorzitter van die jongerenjury is 17. Tot twee jaar geleden las hij bijna nooit een boek, maar dankzij een leesclub kwam hij erachter dat lezen eigenlijk heel erg leuk is", zegt Altena.

Dit zijn de genomineerden. "Ze zijn allemaal bloednerveus, want de winnaar zit vanavond in RTL Late Night, dus dat is natuurlijk best spannend."

STER reclame