NOS Nieuws

'Je moet Airmiles sparen én ervan genieten, anders heeft het geen zin'

Wat moet je de komende anderhalve maand met je gespaarde Airmiles? Het is vandaag een veelgestelde vraag. Vooral na het bericht dat op 1 november 2,9 miljard Airmiles vervallen, omdat ze nog maar vijf jaar geldig zijn.

Snel iets bestellen? Een dagje naar een attractiepark? Of een goed doel steunen? De klantenservice en de website zijn in ieder geval slecht bereikbaar voor mensen met prangende vragen. "We merken dat het wel wat losmaakt", zegt Ewald van Rooij van Loyalty Management Netherlands, het bedrijf waar Airmiles onder valt. "Dat merken we eigenlijk al een paar weken, omdat we mensen opnieuw informeren."

Volgens Van Rooij is de huidige spaarmethode van Airmiles, die op 1 november 2013 werd ingevoerd, al tijden bekend. "Mensen krijgen nu een bericht waarin staat hoe veel ze dreigen te verliezen. En dat maakt wel dat ze in beweging komen."

Het probleem is dat veel mensen wel sparen, maar hun punten niet verzilveren. En dat is niet het doel van het spaarsysteem, dat sinds 1994 in Nederland bestaat. Daarom wil het bedrijf dat mensen hun Airmiles gaan uitgeven. Spaarders hebben nu nog zes weken de tijd om oude punten op te maken voordat ze vervallen.

"En je ziet dat mensen dan ineens heel creatief kunnen zijn", constateert Van Rooij. "Families en vrienden die bijvoorbeeld kijken hoe veel punten ze bij elkaar hebben en dan een dagje weg plannen." Volgens het bedrijf dat achter Airmiles zit liggen de bestedingen op dit moment twee tot vier keer hoger dan eerst.

Goede doelen

Inmiddels zijn er ook steeds meer mensen die hun oude Airmiles doneren aan een goed doel. "Eerder kregen ze gezamenlijk nog 600.000 punten per week, nu staat dat op 8 miljoen per week." En daar is Loyalty Management Netherlands blij mee. "Het is mooi als mensen hun Airmiles op een goede manier gebruiken."

Je spaart jarenlang voor een leuk cadeau en ineens moet je binnen een paar maanden je punten opmaken.

Mario Viegas

Niet iedereen is te spreken over de gang van zaken. Zoals Mario Viegas, die recent een brief kreeg waarin stond dat hij bijna al zijn 37.764 gespaarde punten kwijtraakt.

"Je spaart jarenlang voor een leuk cadeau en ineens moet je binnen een paar maanden je punten opmaken", zei hij dit weekend in het NPO Radio 1-programma Radar Radio. Bij bijvoorbeeld KLM zijn alleen al 15.000 Airmiles goed voor 150 euro korting. En bij Shell leveren 20.000 Airmiles een korting op van 100 euro.

'Meerdere campagnes'

Viegas zegt dat hij nooit is ingelicht over de geldigheid van de spaarpunten. Maar volgens Loyalty Management Netherlands is dat de afgelopen jaren meerdere keren gebeurd. Van Rooij: "In 2015 en 2016 hebben we het naar buiten gebracht. En sinds november vorig jaar doen we dat heel actief. Het heeft elke maand in de nieuwsbrief gestaan, er zijn meerdere campagnes geweest en we hebben ook in mei al uitgebreid de publiciteit gezocht."

Op de vraag of het bedrijf de spaarmethode zomaar kan aanpassen, is Ewald van Rooij duidelijk. "Ja, dat kan. Dat hebben we in de algemene voorwaarden staan en dus kun je dat aanpassen." Dat is in 2013 gedaan om het spaarprogramma zo optimaal mogelijk te gebruiken, zegt het bedrijf.

"Het is de bedoeling dat mensen sparen én ervan genieten. Dus je moet het ook wel gebruiken. Anders heeft het helemaal geen zin."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl