Tijdschrift Time heeft met regelmaat uitgesproken covers, zoals deze over de vluchtelingencrisis in de VS

Ook Time komt in handen van een techmiljardair

In 2013 stond de mediawereld op z'n kop: Jeff Bezos, rijk geworden met Amazon, koopt voor 250 miljoen dollar The Washington Post. Inmiddels is dat 'het nieuwe normaal'. Vannacht werd bekend dat Marc Benioff, een andere techmiljardair, 190 miljoen dollar neertelt voor het Amerikaanse tijdschrift Time.

Benioff is bij het grote publiek onbekend. Hij verdiende zijn sporen met Salesforce, het bedrijf dat hij in 1999 mede oprichtte. Het ontwikkelt software voor bedrijven om makkelijker de relatie met hun klanten te beheren. In 2017 had Salesforce een omzet van bijna 8,4 miljard dollar. Benioff is zelf goed voor zo'n 6 miljard dollar.

Weduwe van Steve Jobs

Er zijn nu al vier steenrijke mensen uit de techwereld die een klein deel van hun vermogen hebben geïnvesteerd in een journalistiek medium. Naast Bezos en Benioff besloot Laurene Powell-Jobs, de weduwe van Steve Jobs, een meerderheidsbelang te nemen in tijdschrift The Atlantic. De Los Angeles Times is sinds begin dit jaar in handen van Patrick Soon-Shiong, die zijn sporen heeft verdiend in de biotech.

Benioff belooft, net als de andere miljardairs, om zich niet te bemoeien met de dagelijkse gang van zaken. Er wordt gesproken van een 'familie-investering' die losstaat van Salesforce. Benioff zegt "vereerd te zijn dat ze mogen zorgen voor een van 's werelds meest belangrijke mediabedrijven en iconische merken".

Nu het beeld rond tech verandert en steeds meer mensen zich afvragen wat de impact van deze bedrijven is, verbreden topmensen hun rol in de samenleving en polijsten ze hun imago. Misschien is dat een deel van de reden.

CNN-journalist Laurie Segall

"We zien dat leiders uit de techwereld een groeiende interesse hebben in het beschermen van de fundamenten van onze samenleving, die steeds vaker worden aangevallen", zegt Laurie Segall, die voor CNN Benioff al jaren volgt. "Nu het beeld rond tech verandert en steeds meer mensen zich afvragen wat de impact van deze bedrijven is, verbreden de topmensen hun rol in de samenleving en poetsen ze hun imago op. Misschien is dat een deel van de verklaring voor hun investeringen in mediabedrijven."

Elke keer bij zo'n overname zijn er wel talrijke vragen, bijvoorbeeld of redacties onafhankelijk verslag kunnen blijven doen. Tot nu toe zijn er geen grote schandalen bekend, waarbij investeerders artikelen tegenhielden. "Ik zou me enorm schamen als ik dat zou doen", zei Amazon-topman Bezos daar eerder dit jaar over.

Een nieuwe, steenrijke investeerder betekent overigens niet dat medewerkers altijd tevreden zijn. In juni van dit jaar stuurden meer dan 400 personeelsleden van The Washington Post hun eigenaar een brief waarin ze onder meer vroegen om een beter salaris.

'Nieuwe hobby: journalistiek'

Niet iedereen is enthousiast over rijke mensen uit de techsector die geld steken in traditionele media. "Journalistiek is nu de hobby van rijke mensen", twitterde journaliste Linda Stern. "Tijdschriften en kranten zijn het nieuw jachtterrein", voegde een topman uit de advertentie-industrie daar aan toe.

Tech-investeerder Jason Calacanis vraagt zich daarnaast af waarom Benioff 190 miljoen dollar wil neertellen voor Time, een titel die "voor niemand onder de 40 iets betekent".

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl