10 jaar crisis NOS op 3

Tien jaar geleden begon de economische crisis. Nederland belandde daardoor in de diepste recessie sinds de jaren 30. Bezuinigingen van de overheid, lastenverhoging, loonbevriezing en baanverlies: de economische malaise raakte bijna iedere Nederlander in negatieve zin.

Maar in elke crisis zijn er ook individuen en bedrijven die het wel goed doen. "Want de economie stopt niet met draaien", legt Rabobank-econoom Jesse Groenewegen uit. Wie zijn dan eigenlijk die 'winnaars' van de economische crisis?

Wij spraken met Thijs Verheul (met een kledingverkoop-app) en leegstandsbeheerder Claudia Duinisveld. Zij profiteerden van de crisis:

10 jaar crisis - de winnaars

In een recessie zijn er veel bedrijven failliet gegaan en de commerciële vastgoedmarkt stortte daardoor in elkaar. Kantoren, woningen en panden kwamen leeg te staan. Eén sector profiteerde daarvan: antikraakbeheer. Met tijdelijke verhuur zorgen beheerders ervoor dat lege huizen en panden beschermd worden tegen bijvoorbeeld vandalisme en kraak

Het aantal leegstandsbeheerders groeide ontzettend in die jaren. Dat merkte ook Hamit Karakus in zijn tijd als wethouder in Rotterdam. "Iedereen kan zich leegstandsbeheerder noemen en daar werd de gebruiker de dupe van." Inmiddels is er een keurmerk voor leegstandsbeheerders opgesteld. Karakus is voorzitter van de raad van bestuur van dit keurmerk. "Het is nu enorm geprofessionaliseerd."

Geen geld voor dure spullen

De recessie stimuleerde ook handel in tweedehandsspullen via internet. "In iedere crisis zie je een opleving van tweedehandszaken", zegt Groenewegen. "Mensen hebben het geld niet voor dure spullen of zijn onzeker over de toekomst en willen geen grote uitgaven doen."

Niet alleen gebruikte kleding is in trek, ook andere tweedehands goederen zijn populair. Zo daalt de verkoop van nieuwe auto's met tientallen procenten, terwijl gebruikte auto's in trek blijven.

Waar tweedehands geen optie is zoeken mensen naar goedkopere alternatieven, bijvoorbeeld als het gaat om eten en drinken. En dat voelen de supermarkten en restaurants, hun omzet daalt in de crisisjaren. Goedkope ketens als Lidl en McDonald's zien hun omzet juist groeien.

Ik wilde altijd al op wereldreis en toen kon het opeens.

Roel Sekeris kocht een huis in crisistijd

Niet alleen bedrijven hebben het moeilijk, ook de huizenmarkt stort compleet in. In 2013 zakken de huizenprijzen tot een dieptepunt. "In die tijd aarzelden mensen enorm om een huis te kopen", vertelt Groenewegen.

Roel Sekeris is een van de mensen die de gok waagde. "Ik had een vaste baan en kopen was goedkoper dan huren." Eind 2012 koopt hij voor ongeveer 130.000 euro een woning in het centrum van Rotterdam. In november 2017 zet hij de woning weer te koop en hij maakt 70.000 euro winst.

"Ik wilde altijd al op wereldreis en toen kon het opeens." Sekeris gaat van Azië naar Midden-Amerika en Zuid-Amerika. En hij blijft voorlopig nog de wereld over reizen. "Ik heb zelfs nog een spaarpotje thuis, zodat ik straks mijn leven weer makkelijk kan opstarten."

Roel Sekeris in Bhutan Roel Sekeris

Hoewel er dus winnaars waren, zijn er toch vooral verliezers geweest, benadrukt Groenewegen van de Rabobank. "Een crisis gaat vooral gepaard met een hoop ellende: mensen verliezen hun baan, huizen komen 'onder water' te staan, bedrijven gaan failliet. Het zijn een aantal individuen die ervan hebben geprofiteerd, maar dat zijn de uitzonderingen op de regel."

De afgelopen dagen stonden we met een aantal verhalen stil bij het begin van de crisis, hieronder zie je het overzicht:

STER reclame