Het plaatsen van de sluisdeur trekt veel publiek Martijn van der Zande / NOS
NOS Nieuws Binnenland Aangepast

Inhijsen nieuwe sluisdeuren Beatrixsluis trekt veel publiek

Heel, heel langzaam gaat het enorm zware gevaarte een paar centimeter de lucht in. Het is één van de vier sluisdeuren van de nieuwe sluiskolk bij de Beatrixsluis in Nieuwegein. De in China gemaakte deur is 14 meter hoog en 28 meter breed, en weegt 490.000 kilo.

Een rode kraan op een ponton moet de deur naar de juiste plek brengen. Met zo'n enorm gewicht moet dat uiteraard heel rustig gebeuren. Om de zaak in evenwicht te houden wordt als contragewicht water achterin het ponton gelaten. Om te voorkomen dat scheepvaart door golfslag roet in het eten gooit, moeten ze hier tijdelijk wat rustiger voorbij varen.

Rijkswaterstaat heeft een timelaps gemaakt van het plaatsen van de sluisdeur. Dat ziet er zo uit:

Timelapse van het inhijsen van de sluisdeur van de Prinses Beatrixsluis

Jaarlijks passeren zo'n 50.000 schepen het sluizencomplex dat in 1938 is gebouwd en werd vernoemd naar de toen net geboren prinses Beatrix. Tachtig jaar lang voldeden de twee sluiskolken tussen de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal, maar 't werd steeds drukker en de schepen steeds groter.

De derde sluiskolk moet er voor zorgen dat de wachttijden voor de schippers niet te ver oplopen. Doordat de kolk 300 meter lang is (de twee anderen zijn 225 meter), kunnen alle moderne binnenvaartschepen deze route gebruiken. Pas in februari 2019 zal het eerste schip geschut worden.

Bijna onzichtbaar

Om de monumentale status van het complex niet aan te tasten, wordt de nieuwe sluiskolk voorzien van schuifdeuren. De twee oude sluizen kenmerken zich door de hoge witte rechthoekige portalen waar de sluisdeuren naar boven worden gehesen. De nieuwe deuren zijn straks bijna niet zichtbaar.

Maar voor nu zijn ze dat dus wel, en dat trekt honderden belangstellenden naar de waterkant:

'Dit kan heel lang gaan duren'

Veel mensen hebben een camera in de hand. "Natuurlijk wil ik dit niet missen, dit is toch een hele gebeurtenis, vroeger was dit een dijk waar je overheen fietste en nu is het bijna een kolk, dat vind ik heel bijzonder", zegt een van de belangstellenden. Ze moeten wel geduld hebben, want de deur is nog niet heel veel verder in de lucht dan aan het begin van dit artikel.

STER reclame