Ja, het gaat wel vaker mis met bruggen in Italië

EPA

De ramp met de brug in Genua is een tragedie die eraan zat te komen, zeggen Italiaanse deskundigen. Het wegdeel over de rivier zou constructiefouten bevatten, niet voldoen aan de veiligheidseisen en slecht zijn onderhouden. Bovendien zou de Morandi-brug bij lange na niet de enige brug in Italië zijn waarbij dit het geval is.

Een dag na de ramp woedt een hevige discussie over wie schuld draagt voor de instorting van de brug in Genua, waarbij zeker 39 mensen om het leven zijn gekomen. Het roept vragen op over de staat van de infrastructuur in Italië. Op de Facebookpagina van de NOS vragen Nederlanders zich af of het op vakantie nog veilig is om een brug over te steken.

Veel Italianen willen weten waarom hun belastinggeld niet is gebruikt voor de onderhoud van wegen, zegt correspondent Mustafa Marghadi. Op sociale media worden foto's gedeeld van andere bruggen in het land die er slecht aan toe zijn, waaronder ook een van een Morandi-brug op Sicilië. Onder dit soort berichten staan vaak boze reacties.

Een filmpje van de gelijknamige brug op het Italiaanse eiland Sicilië:

Premier Conte zei gisteren dat alle infrastructuur in Italië nog een keer grondig moet worden bekeken om te voorkomen dat zo'n tragedie nog een keer gebeurt. Volgens president Mattarella heeft iedere Italiaan recht op goede infrastructuur.

Inwoners van Genua kunnen de opmerkingen maar moeilijk serieus nemen. "Genuanen aan wie ik deze citaten voorlegde, lachten erom", zegt verslaggever Mattijs van de Wiel. Ze vinden de staat van de infrastructuur in de stad slecht. "Kijk om je heen, zeiden ze."

Ook experts zijn uitermate kritisch op de rol van de overheid. De ramp van gisterochtend is het gevolg van een structureel probleem, zegt de Consiglio Nazionale Geologi (CNG), de Italiaanse raad voor geologen, op de website Ingeneri.info. De raad zegt dat in het hele land duizenden bruggen en viaducten zijn die dringend een renovatie nodig hebben.

1/3 Een ingestorte brug bij Ancona in 2017 EPA
2/3 Italiaanse hulpverleners bij de brug die in 2016 instortte op de weg naar Milaan, een iemand kwam hierbij om het leven EPA
3/3 Beeld van een brug die in 2009 deels instortte in de buurt van de stad Piacenza, vier mensen raakten gewond EPA

Volgens de raad gaat het vooral om infrastructuur die is aangelegd in de jaren 60 en 70. De bouw van de Morandi-brug begon in 1963. Destijds golden andere voorschriften. De wegen en bruggen uit die jaren zouden niet bestand zijn tegen de hedendaagse hoeveelheid verkeer of natuurgeweld.

Niet voor niets waarschuwde hoogleraar Antonio Brencich van de universiteit van Genua twee jaar geleden al voor het gevaar van het wegdeel van de A10. Volgens Brencich waren er fouten gemaakt bij het ontwerp van de brug. De CNG zegt dat er een cultuuromslag moet plaatsvinden op het gebied van onderhoud en wil dat er een landelijk actieplan komt voor de renovatie en controle van infrastructuur.

Bruggen in Europa

Het is de vijfde keer sinds 2013 dat in Italië een brug instort. Dat jaar is ook het jaar dat de regering voor het eerst sinds de financiële crisis van 2008 weer meer besteedde aan infrastructuur, schrijft de BBC. Italië gaf de afgelopen jaren miljarden minder uit aan wegen dan andere grote Europese landen als Duitsland en Frankrijk.

In dat laatste land is een paar maanden geleden een actieplan voor renovaties gepresenteerd nadat een alarmerend rapport was verschenen. Daaruit bleek dat bij 7 procent van de bruggen in Frankrijk sprake was van instortingsgevaar. En in Duitsland is de kans dat een brug met verkeer erop instort nihil, vertelde een ingenieur in het programma Morgenmagazin.

Ook in Nederland zijn alle bruggen veilig, zei Bob Demoet, de directeur van Rijkswaterstaat vanochtend in radioprogramma 1 op 1. "Eens in de zes jaar doen we een uitgebreide inspectie. Vorig jaar hebben we nog eens zeventig bruggen extra in beeld gehad. Allemaal om achterstallig onderhoud te voorkomen."

STER Reclame