Seksisme bij maker League of Legends, 'zo is de game-industrie'

Getty Images
Geschreven door
Guus Dietvorst
redacteur Online

Foto's van geslachtsdelen, lijstjes met 'geschikte vrouwen' en promoties die aan vrouwen voorbijgaan. Bij de grote Amerikaanse gamemaker Riot Games heerst een seksistische cultuur, schrijft gamewebsite Kotaku.

Riot Games is vooral bekend van het online-spel League of Legends (LoL), dat maandelijks wordt gespeeld door tientallen miljoenen mensen. Een verslaggever interviewde 28 (ex-)medewerkers. De meesten gaven aan dat vrouwen het niet makkelijk hebben bij het bedrijf, waar zo'n 2500 mensen werken.

Een vrouw vertelt hoe een idee van haar werd afgewezen in een vergadering. Als experiment pitchte een mannelijke collega hetzelfde idee een paar dagen later aan dezelfde groep mensen. "En iedereen zei: 'o mijn god, dit is fantastisch'. Ze hebben gewoon geen respect voor vrouwen."

Het lijkt wel alsof je bij een hele grote studentenvereniging werkt.

Ex-medewerkster tegen Kotaku

Een andere medewerkster vertelt dat ze een e-mailconversatie onder ogen kreeg waarin beschreven was hoe het zou zijn om haar "te penetreren". Een van de collega's schreef dat het een goed idee zou zijn om met haar naar bed te gaan om vervolgens niks meer te laten horen.

"De bro culture is er zó aanwezig", zegt een van de geïnterviewden die ontslag heeft genomen vanwege seksisme. "Het lijkt wel alsof je bij een hele grote studentenvereniging werkt." Bro culture refereert naar mannen die elkaar aanspreken met bro (broeder).

Reactie van Riot Games

"Dit artikel laat zien op welke vlakken wij niet hebben voldaan aan onze eigen normen. Iets wat we niet accepteren. We hebben actie ondernomen tegen specifieke misstanden die genoemd worden. En we zijn van plan nog meer te doen, alle misstanden aan de kaak te stellen en alle onderliggende oorzaken te adresseren."

Overigens is Riot Games zeker niet het eerste game-bedrijf dat onder vuur komt te liggen vanwege seksisme. Quantic Dream, de Franse maker van onder meer Detroit: Become Human, verloor onlangs een rechtszaak over laster. Het bedrijf had drie journalisten aangeklaagd omdat ze hadden geschreven over seksisme en racisme op de werkvloer.

Juliëtte van der Laarse (26), eigenaar van gamebedrijf Reddlock, herkent het beeld dat wordt geschetst van de gaming-industrie. "Dit verbaast mij helemaal niet. In Nederland is het niet zo erg als bij Riot Games. Maar dit is wel hoe de industrie is."

Juliëtte van der Laarse Eigen foto

"Ik merk bijvoorbeeld ook dat ik eerder serieus word genomen als ik aankom in een joggingbroek, dan als ik vrouwelijk uitzie", vertelt Van der Laarse, die zelf een spel aan het ontwikkelen is om vooroordelen te lijf te gaan.

Volgens haar lijkt het alsof mannen zich de game-wereld hebben toegeëigend. "En sommigen zien vrouwen als bedreiging, alsof wij dingen komen afpakken."

In het artikel over Riot Games gaat het over het gebrek aan kansen voor vrouwen bij het bedrijf. Zo zouden vrouwen minder kans maken op promotie en zouden sollicitanten zijn afgewezen omdat ze geen "echte gamers" waren. Het bedrijf zou de LoL-statistieken van sollicitanten van tevoren opvragen.

#Gamergate

Het bekendste voorbeeld van seksisme in de gaming-wereld is Gamergate in 2014. Waar dit over ging? In het kort: gamers waren boos omdat progressieve gamejournalisten en ontwikkelaars hun wereldbeeld zouden opdringen via games. Die discussie ontaardde uiteindelijk in doods- en en verkrachtingsbedreigingen aan het adres van vrouwelijke gamemakers.

Überhaupt maken vrouwen al minder kans bij Riot Games, omdat zo'n 90 procent van LoL-spelers man is. Dat zo weinig vrouwen de game spelen is wellicht niet zonder reden, want in het spel hebben ze het vaak zwaar. Van der Laarse beaamt dat het seksisme in de industrie hetzelfde is als in de game-community's zelf. "Vooral League of Legends staat erom bekend. Ik ken ook heel veel mensen die het om die reden niet meer spelen."

Zelf is ze ook gestopt met LoL. "Ja, want die community is best wel toxic. Als ze erachter kwamen dat ik een meisje was, dan kwam er vaak gedoe. In het beste geval vroegen ze alleen naar mijn naam, dan kwam soms het spel stil te liggen omdat ze alleen nog wilden chatten."

50/50

Maar ze heeft ook vervelendere incidenten meegemaakt. "Dat ze dingen zeggen als: ik wil jou niet mijn team omdat je een meisje bent. Of dat ze je buiten de game gaan zoeken en dan benaderen op Facebook ofzo. Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten."

Wat de oplossing voor het probleem in de gaming-wereld is, weet ze niet, maar Van der Laarse probeert wel haar eigen steentje bij te dragen. Ze pleit namelijk voor het aannemen van meer vrouwen. "Dat doe ik in mijn eigen bedrijf ook. Op dit moment is het 50/50 en voor als ik straks ga uitbreiden heb ik al wat talentvolle vrouwen op mijn lijstje staan."

STER Reclame