ANP

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs wordt zo groot, dat producten niet op tijd in winkels dreigen aan te komen. De beroepsvereniging trekt aan de bel bij verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen.

Er zijn 71.000 chauffeurs te weinig, jongeren kiezen nauwelijks nog voor het vak en jaarlijks gaan er zo'n 8800 truckbestuurders met pensioen. Ongeveer 11.000 gepensioneerde chauffeurs zouden nog wel af en toe willen rijden, maar alleen als ze zich niet verplicht hoeven bij te scholen, zegt Klaas de Waardt, voorzitter van de vereniging voor beroepschauffeurs VERN, in het AD.

Beter dan instructeur

Chauffeurs moeten verplicht 35 uur nascholing volgen, waarvoor ze het bewijs 'code 95' krijgen. Oudere chauffeurs (geboren voor juli 1955) kregen hier eerst een ontheffing voor. Maar het kabinet wil dit nu stoppen, omdat het van de Europese Unie niet mag.

Hiermee voorkomt het kabinet een zogenoemde infractieprocedure van de Europese Commissie bij het Europese Hof van Justitie. Volgens De Waardt vallen 11.000 van de 12.000 gepensioneerde truckbestuurders daardoor mogelijk weg.

"Chauffeurs van die leeftijd willen niet vijf dagen de schoolbanken in, omdat ze het zelf vele malen beter weten dan de instructeur", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. "Het kost ze zo'n 1000 euro voor de cursus, en de werkgever nog eens 2500 euro omdat de wagens stilstaan, maar de kosten doorlopen. Ze willen nog wel rijden, maar de lust wordt ze ontnomen."

Lege supermarktschappen

Oost-Europese chauffeurs inhuren biedt volgens de VERN-voorman ook geen soelaas. "Zij zijn betrokken bij veel ongelukken, mogelijk omdat ze rijbewijzen en ontheffingen kopen."

De Waardt zegt dat transportbedrijven bereid zijn te investeren omdat ze er baat bij hebben dat goederen op tijd worden afgeleverd. Maar hij wil met minister Van Nieuwenhuizen praten over wat hij oneerlijke concurrentie met Oost-Europeanen vindt, de kans op een infractieprocedure en het betalen van de nascholing.

"Het komt ook door de politiek dat deze problemen ontstaan. De oplossing kost geld. Maar als we het niet doen, als de fabrieken stilvallen en supermarktschappen leeg raken, kost het nog veel meer."

STER reclame