Crash bij de start GP Singapore AFP
NOS Sport Autosport

Formule 1 zoekt meer actie en minder 'onzinrondjes', maar hoe?

Meer grands prix. Meer inhaalmanoeuvres. Meer spanning en sensatie en twintig kanshebbers op de zege. Liberty Media had een heldere verlanglijst toen het de Formule 1 overnam van Bernie Ecclestone. Maar na pakweg anderhalf jaar is er weinig veranderd in de koningsklasse van de autosport.

In grote lijnen is alles nog hetzelfde. De 'grid girls' of 'pitspoezen' zijn weliswaar gesneuveld en vervangen door kinderen en het F1-logo is veranderd, maar de kern is gehandhaafd. Nog altijd zijn tien teams vier dagen druk op het circuit.

Format wijzigen

De donderdagen zijn gevuld met mediaverplichtingen, handtekeningensessies en 'trackwalks' - een wandelingetje over het circuit - en de vrijdagen draaien om vrije trainingen. Pas op zaterdag, na de derde vrije training, gaat het echt vol gas in de kwalificatie. Zondag is vervolgens dé racedag, maar Liberty overweegt nu het format van een GP-weekend te wijzigen.

Wie daar wel over mee kan praten is Sander Dorsman. Hij runt een Formule 2-team. Die opstapklasse heeft naast de hoofdrace ook een sprintrace, twee keer vol gas dus. "Voor ons extra druk, maar het is leuk voor het publiek. Er is sowieso veel actie, omdat de verschillen tussen de teams klein zijn", zegt de teambaas van MP Motorsport.

In de F2 zijn chassis, motoren en banden identiek. "Wij zijn het voorprogramma van de Formule 1, maar de races zijn vaak attractiever dan het hoofdmenu."

Pitspoezen bij de Formule 1 AFP

In de Formule 2 wordt gewerkt met een 'reversed grid': de topacht van de hoofdrace vertrekt in de sprintrace in omgekeerde volgorde; de nummer acht start dus vanaf polepositie. Inhaalmanoeuvres gegarandeerd.

Onwenselijk

Viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 Sebastian Vettel vindt zo'n sprintrace met 'reversed grid' onwenselijk voor de koningsklasse van de autosport. "Twee F1-races, dat moeten we niet willen", zegt de Ferrari-coureur. "Een halve grand prix lost het probleem niet op. Een saaie race wordt dan een halve saaie race."

Vettel wil dan ook weinig sleutelen aan een F1-weekend. "In grote lijnen deugt het. Ik vind één lange grand prix essentieel. Het is een fysieke en mentale uitdaging. Morrel je daaraan, dan verniel je het hart en de historie van de sport."

Klok terugdraaien

Vettel vindt wel dat de races spannender moeten. "Het gat tussen de drie topteams en de rest is te groot. Het is slecht dat zeven teams geen realistische podiumkansen hebben."

De Duitser zou wat dat betreft graag de klok terugdraaien. Hij is geen fan van de hybride, semi-elektrische motoren die in 2014 werden ingevoerd. "Ik zou het aantal cilinders verdubbelen naar twaalf en de batterijen onmiddellijk elimineren. Maar ik ga er niet over."

Nyck de Vries (l) komt in de Formule 2 uit en komt Max Verstappen geregeld tegen ANP

Ook Max Verstappen is tegen het overnemen van Formule 2-ingrediënten. "Een F1-sprintrace slaat nergens op. Het is fijn zoals het is: gewoon één race en klaar. Zo is het altijd geweest."

Goedkoper

De 20-jarige Nederlander van Red Bull ziet ook niets in het inkorten van een GP-weekend door vrije trainingen te schrappen. "Er hoeft geen dag af. Ik zie niet in waarom dat zou moeten." Voor fans die vrije trainingen niet boeiend vinden, heeft de coureur een nuchter advies. "Dan kom je toch gewoon op zaterdag en zondag? Dat is nog goedkoper ook."

Verstappen is tegen de door Liberty gewenste uitbreiding van het aantal GP's om de boel op te schudden. "21 is het maximum, 25 is veel te veel. Monteurs gaan daar echt niet blij van worden."

Iedereen WK-punten

Ook een andere recente proefballon kan niet op Verstappens steun rekenen: WK-punten geven aan alle twintig coureurs vindt hij een slecht idee. "Vroeger moest je zesde worden om een punt te scoren, nu tiende. Dat is genoeg. Punten scoren moet een doel zijn."

Duidelijk is dus wel dat de coureurs niet op cosmetische ingrepen zitten te wachten. Wel willen ze meer strijd zien. "Formule 1 draait te weinig om racen", zegt Renault-coureur Nico Hülkenberg. "Fans zien amper gevechten in de bochten. Met deze auto's is het door aerodynamica bijna onmogelijk in te halen. Als je achter iemand zit, is het of iemand de stekker eruit trekt. Dan kun je weinig meer uitrichten."

Frustererend

De strijd met Mercedes, Ferrari en Red Bull frustreert de Duitser. "Ik verlies anderhalve seconde per ronde. We racen met zeven teams in een andere divisie."

Mexicaan Sergio Perez van Force India is met Hülkenberg eens. "Het is alsof we in twee groepen zijn verdeeld. Formule 1 wordt veel attractiever als iedereen naar het podium kan rijden."

Het meest uitgesproken is Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo. "De Formule 1 op z'n kop zetten gaat misschien wat te ver, maar de balans is niet goed. Ik wil veel meer racen." De Australiër heeft wel oren naar het schrappen van álle vrije trainingen. "Zelfs een 'reversed grid' kan leuk zijn. Mijn voorkeur: kwalificatie op zaterdagochtend, een sprintrace op zaterdagmiddag en de echte grand prix op zondag."

Oplossing Ricciardo

Van Ricciardo mag de donderdag best sneuvelen. "Dan passen er misschien wél 23 races op de kalender zonder dat je roofbouw pleegt op het personeel. Meer het echte werk, minder onzinrondjes en marketing. Meer racen, minder poeha."

STER reclame