Het podium van La Course 2017: winnares Annemiek van Vleuten geflankeerd door Elisa Longo Borghini (links) en Lizzie Deignan (rechts)
NOS Wielrennen

Vrouwenwielrennen krijgt nieuwe impuls met komst Trek

Daags voor La Course, een van de belangrijkste wielerkoersen voor vrouwen op de kalender, heeft een van de grootste ploegen uit het mannenpeloton bekendgemaakt met ingang van 2019 ook met een vrouwenformatie in de sport te stappen. De stap is genomen door Trek-Segafredo, dat maandag in de persoon van oud-wereldkampioene Lizzie Deignan direct een kopman presenteerde.

Volgens Marijn de Vries, oud-wielrenner en journalist, is het een nieuw ijkpunt in de ontwikkeling van het vrouwenwielrennen. "Trek doet het niet uit liefdadigheid, het is een commerciële ploeg. De UCI (internationale wielerunie, red.) doet z'n best voor de sport, maar ik vind het veel belangrijker dat ook bedrijven laten zien dat ze erin willen stappen."

Deignan komt over van Boels-Dolmans en is verheugd met de transfer naar Trek. "Het niveau van het vrouwenwielrennen stijgt snel, dan is het goed dat er een topploeg bij komt", aldus de Britse, die dit seizoen door zwangerschap aan de kant staat.

Deignan blij met vrouwenploeg Trek: 'Goed voor de sport'

Het aantal sponsors dat behalve een mannenploeg ook een vrouwenformatie heeft, neemt gestaag toe. "Sunweb, Astana en Mitchelton-Scott hebben al jaren een vrouwenploeg, Movistar is er dit jaar mee begonnen en ook Sky denkt er voorzichtig aan", zegt de Vries, die ook ambassadeur is van sportfietsenfabrikant Trek.

"Het zijn vooral ploegen uit Angelsaksische landen en dat verbaast me niet. In die landen is het verschil tussen mannen- en vrouwensport veel minder groot", zegt De Vries.

"Maar wacht", onderbreekt ze zichzelf. "De Franse ploeg FDJ heeft ook een vrouwenteam. Het zegt al iets dat ze niet meer in één keer op te noemen zijn."

2017: Van Vleuten ongenaakbaar op Col d'Izoard in klimwedstrijd La Course

Waar het mannenwielrennen uit meerdere niveau's bestaat (WorldTour, pro-continentaal en continentaal) is er bij de vrouwen maar één niveau. De UCI wil daar verandering in aanbrengen, weet De Vries.

"In 2020 moet er ook een tweede niveau komen, met ploegen die dankzij wildcards kunnen meedoen aan de grootste wedstrijden. Dat zou goed zijn voor het professionaliseren van de sport."

La Course: Van Vleuten of Van der Breggen

In La Course is Trek nog niet van de partij, maar de wereldtop is wel aanwezig in de eendagswedstrijd die dezelfde finale kent als de Touretappe van vandaag. Annemiek van Vleuten, die zondag nog de Giro Rosa won, is volgens De Vries een van de favorieten.

"Het wordt een koninginnenstrijd tussen Van Vleuten en Anna van der Breggen. Van Vleuten vond het jammer dat ze in de Giro Rosa niet kon strijden met Van der Breggen, zij koos voor een andere voorbereiding op het WK."

Hoe goed is Van Vleuten nog na 800 kilometer in de auto?

Marijn de Vries

De Vries: "Dit wordt echt een test voor het bergachtige wereldkampioenschap in Innsbruck (29 september, red.), al vraag ik me af hoe fris Van Vleuten zich nog voelt. Maandag heeft ze 800 kilometer in de auto moeten rijden."

Volgens Deignan was Van Vleuten de meer dan terechte winnaar van de Ronde van Italië. "Ze is fenomenaal. Sinds de Spelen van Rio is ze op beklimmingen en in tijdritten een van de besten van de wereld. Ze heeft de winst in de Giro echt verdiend."

'Let op Brand, een van de beste dalers'

Volgens De Vries is er nog een derde kanshebber. "Dat is Lucinda Brand. Ze was heel goed in de klimtijdrit van de Giro en is een van de beste dalers van het peloton. Als haar achterstand na de slotklim niet heel groot is, kan ze in de afdaling van veertien kilometer terugkomen en winnen."

Maar hoe kan het dat La Course al twee dagen na de Giro wordt gereden? De Vries vertelt dat de RAI, de Italiaanse publieke omroep, de wedstrijd graag na de Touretappes wilde uitzenden.

"Dat is natuurlijk gunstig, want veel kijkers blijven hangen. Op zich was dat een goede formule, maar met de groei van het vrouwenwielrennen wordt de Giro wel heel erg in de schaduw van de Tour gereden. Als de UCI in 2020 het continentale wielrennen invoert, kan de kalender misschien ook wel omgegooid worden."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl