FNV hoopt op nieuwe leden door guerrilla-marketing met chocolademunten

NOS - Vincent Smit
Geschreven door
Vincent Smit
redacteur Economie

Op het hoofdkantoor van vakbond FNV in Utrecht verzamelen zich vier jonge actievoerders in rode T-shirts. Ze zullen later op de dag onaangekondigd langsgaan bij supermarkten in de regio om flyers en chocolademunten uit te delen. Ze vinden dat supermarktmedewerkers te weinig betaald krijgen.

Aanleiding voor hun actie is een uitzending van het BNN-VARA-programma #BOOS. De tv-makers kregen in juni duizenden klachten binnen van boze supermarkt-medewerkers. Zij vinden dat zij betaald worden in een verkeerde salarisschaal. "Wij hebben alle comments, Direct Messages en mailtjes geteld, dat liep op tot duizenden reacties", zegt presentator Tim Hofman. "Soms een hele klachtbrief."

#BOOS besteedde een uitzending aan de salarissen van jonge vakkenvullers en caissières. Bekijk de aflevering hieronder:

Aflevering van #BOOS over ontevreden supermarktpersoneel

FNV Jong opende naar aanleiding van de klachten een meldpunt. Vrijdag wordt er gedemonstreerd bij het hoofdkantoor van Ahold in Zaandam, maar er zijn dus ook al kleinere acties, zoals vandaag in Utrecht.

Steeds minder bondsleden

Vakbond FNV maakt zich al jaren hard voor de verhoging van het minimumjeugdloon. Maar ondanks behaalde successen zitten de bonden in zwaar weer. Ledenaantallen dalen, met name door vergrijzing. Juist de jongere generatie tot 25 jaar is met 66.000 leden de kleinste groep die bij alle vakbonden vertegenwoordigd is, blijkt uit CBS-cijfers.

De groep lijkt volgens FNV Jong moeilijk te activeren tot actievoeren. De vakbond is niet bereid om de NOS van huidige ledenaantallen te voorzien. Wel wordt gezegd dat het ledenaantal van FNV Jong in de afgelopen maand met 20 procent is gestegen.

Of alle duizenden #BOOS-reageerders ook vrijdag bij het Ahold-kantoor in Zaandam zullen zijn? Actievoerder Akcay denkt van niet: "Dat zou een utopie zijn, het gaat hier echt om hele jonge jongeren, zij wonen door heel Nederland. Wij hebben een heleboel jongeren ook geprobeerd te bellen en zij gaven vaak aan dat zij met vakantie zijn." Hoeveel jongeren er dan wel komen demonstreren? "Ik verwacht tussen de 10 en 15 jongeren die vrijdag aanwezig zullen zijn."

'Online is eenrichtingsverkeer'

Ondanks dat aantal wil de vakbond echt fysiek gaan actievoeren. "Voor het meldpunt moeten jongeren echt gaan zitten, dat werkt anders dan bij #BOOS waar mensen makkelijk een berichtje kunnen sturen. Online is hartstikke leuk, maar het is eenrichtingsverkeer. Het is alleen maar zenden. Op het moment dat wij naar Ahold of Jumbo gaan, moet je weten waar je het over hebt, en dit is dan dé manier om die verhalen op te halen."

Tim Hofman van #BOOS ziet dat anders. "Het is een wezenlijk verschil of je zegt 'vraag iets in de commentsectie', of dat je echt een formulier bij de FNV moet invullen. Dat betekent niet dat het een het ander uitsluit. Ik denk niet dat online eenzijdig is, je kunt dat zoveel heen en weer laten gaan als je wilt. Ik snap dat het goed is om ook face to face te gaan. Online is makkelijk, maar het is ook goed om aan supermarkten kenbaar te maken dat je daar bent, daarom gaan wij altijd ook met een camera op pad."

Misschien is het nu niet meer de tijd om netjes te zijn, maar om assertief te zijn.

Jesse Koops, FNV Jong

Terug naar Utrecht. De actievoerders van FNV Jong zijn een filiaal van supermarktgigant Jumbo binnengelopen en worden niet bepaald hartelijk ontvangen. Ze drukken snel wat flyers in de handen van het op dat moment werkende personeel. Na enkele minuten komt een bedrijfsleider aangelopen. Hij stelt de actie van FNV Jong niet op prijs.

"Misschien is het nu niet meer de tijd om netjes te zijn, maar om assertief te zijn", zegt FNV Jong'er Jesse Koops. Hij werd door #BOOS gebruikt als voorbeeld van het ontevreden supermarktpersoneel. In de twee afleveringen ging hij samen met presentator Tim Hofman verhaal halen bij supermarkten. Hij werkte toen zelf als kassamedewerker bij Plus, maar dat stopte na de acties. Hij zet zich nu naar eigen zeggen vol in voor de vakbond.

Jesse Koops werkt na zijn mediaoptreden bij #BOOS niet meer bij de supermarkt NOS - Vincent Smit

In de Utrechtse Jumbo wordt de actievoerders gevraagd om in de kantine het gesprek met personeelsleden aan te gaan. Zij bedanken hiervoor en spreken het personeel direct in de winkel aan. Ze verlaten de supermarkt via de kassa, waar een kassamedewerker plots zegt dat zij nergens op mag reageren.

Met iets minder flyers dan bij aankomst gaat de FNV door naar de volgende supermarkt, in de hoop met meer dan tien mensen bij Ahold te kunnen demonstreren.

STER Reclame