Tuincentra optimistisch over nieuw seizoen
Door economieverslaggever Jeroen Schutijser
Nederlanders hebben vorig jaar 4,1 miljard euro uitgegeven aan de tuin. Dat is maar iets minder dan in de recordjaren 2009 en 2008, toen 4,2 miljard werd besteed aan planten en bloemen, struiken en tuinmeubels.
Dat is erg opvallend, want tal van andere branches in de detailhandel noteerden de afgelopen jaren juist forse omzetdalingen door de economische crisis, zoals de doe-het-zelfbranche, elektronicaketens en woonwinkels.
De verkoop van planten, potten, vazen en schalen steeg vorig jaar. Omzetdalingen waren er onder meer voor kerstartikelen (16 procent), tuingereedschap, tuinmeubels en barbecues (7 procent) en bloembollen en zaden (6 procent).
Internet
Internet wordt mondjesmaat ook in deze sector belangrijk. Vier procent van de totale omzet werd vorig jaar gerealiseerd met onlineverkoop. "Tuincentra raken niet in paniek door internet'', zegt Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland. "Je ziet juist dat ze erop inspelen. Veel tuincentra beginnen een webshop.''
De sector is optimistisch over het komende seizoen. "Onderzoek wijst uit dat het consumentenvertrouwen dit voorjaar beduidend minder negatief is dan in november. Vooral jongeren zijn positief gestemd'', zegt Horstra.