Geluid belevingsvlucht Lelystad Airport doet actiegroepen schrikken

Aangepast
ANP

Actiegroep Red de Veluwe is geschrokken van de meetresultaten van de belevingsvlucht die op 30 mei over Oost-Nederland vloog. Volgens de organisatie, die opkomt voor bewoners in dit gebied, overschreed het vliegtuig op bijna alle meetpunten de maximale geluidspieken in de milieueffectrapportage (MER) voor Lelystad Airport.

Het vliegtuig maakte vorige maand een rondje door het luchtruim dat gebruikt zal worden als Lelystad Airport vluchten van Schiphol overneemt. De actiegroepen denken dat veel meer mensen last van vliegtuiglawaai zullen krijgen dan gedacht. Ook zullen die mensen meer overlast ervaren dan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat beweert.

Van de 35 onderzochte metingen gaan er 34 over de maximale niveaus heen, schrijft de stichting in een persbericht. Bij Ede-Otterlo zou het geluidsniveau maximaal 47 decibel mogen zijn. Het ministerie mat daar 53,6 decibel.

Bij Wageningen werd de grootste overschrijding vastgesteld: 10 decibel meer dan in de MER is voorzien. Volgens de Nederlandse Stichting Geluidshinder ervaren mensen iedere 5 decibel erbij als een verdubbeling van het lawaai.

"Toch wel dichtbij en veel lawaai": met die woorden reageerden inwoners van Wezep vorige maand op de belevingsvlucht:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Belevingsvlucht: toch wel erg dichtbij en veel lawaai

"We zijn enorm geschrokken", zegt Jaap Kloosterziel van Red de Veluwe. "Het eerste het beste vliegtuig maakt meer herrie dan het ministerie zegt. De aannames in de MER zijn veel te positief. De belevingsvlucht was een leeg vliegtuig en zou dus minder lawaai moeten maken."

Leon Adegeest van actiegroep Hoogoverijssel is het daarmee eens. De cijfers bewijzen dat de aannames die voor de MER zijn gemaakt niet kloppen. Dat geldt vooral voor de delen van de aanvliegroutes waar de Boeing 737 horizontaal vloog.

Adegeest zegt dat ook weer eens duidelijk wordt dat het ministerie de verkeerde weg heeft bewandeld. Eerst werd het besluit genomen om Lelystad Airport uit te breiden, daarna werd gekeken hoe dat acceptabel gemaakt kon worden. Dat had andersom gemoeten, vindt Adegeest; eerst kijken hoe het op een acceptabele manier gerealiseerd kan worden en dan pas een besluit nemen.

Met ingang van 2020 mogen vanaf Lelystad Airport vakantievliegtuigen vertrekken.

STER Reclame