Schipholtoren krijgt complexe opknapbeurt

Aangepast

De verbouwing van de verkeerstoren op Schiphol wordt een complexe klus, zegt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Toch wil de organisatie die verantwoordelijk is voor het luchtverkeer op Schiphol de opknapbeurt zo laten verlopen dat de reiziger er geen last van heeft.

Vanmiddag gaf LVNL een toelichting op de verbouwing van de Schipholtoren, die komend jaar wordt uitgevoerd. Om de overlast voor de verkeersleiders tot een minimum te beperken, bereiden technici en monteurs het werk voor in een oefenopstelling op Schiphol-Oost.

De werkzaamheden zelf vinden in de nacht plaats, als de aanwezige verkeersleiders voor een paar uur kunnen uitwijken naar de andere, kleinere toren op de luchthaven.

De verkeersleiders kijken alvast uit naar hun nieuwe werkplek:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Dit gaat zoveel rust opleveren'

"Tijdens de verbouwing blijft de winkel gewoon open en daar ben ik trots op", zegt LVNL-directeur Michiel van Dorst. "In de nacht werken wij vanuit de noodtoren. We doen er daarmee alles aan om het vliegverkeer tijdens de verbouwing geen hinder te laten ondervinden."

De verkeerstoren krijgt in de nieuwe opzet vijftien werkplekken, wat bijna een verdubbeling is ten opzichte van de huidige situatie. Ook wordt de apparatuur gemoderniseerd.

Hoe nodig deze verbouwing is bleek vorig jaar. De Onderzoeksraad voor Veiligheid uitte in een rapport forse kritiek op de veiligheid rond Schiphol. De raad constateerde onder meer dat de werkdruk en werkwijze in de verkeerstoren potentiële gevaren met zich meebrengen.

Groei ligt gevoelig

De aanpassingen vormen bovendien een belangrijke stap om de capaciteit van Schiphol verder te vergroten. Sinds de opening van de verkeerstoren in 1991 is Schiphol al fors gegroeid, van 250.000 naar 500.000 vluchten per jaar. Na de verbouwing kan de verkeerstoren meer vluchten per jaar afhandelen, al hangt verdere groei van de luchthaven samen met andere aanpassingen.

Maar verdere groei ligt zeer gevoelig, vooral bij omwonenden en natuurorganisaties. Het huidige kabinet beslist pas in 2020 of het maximaal aantal vluchten verder mag worden opgeschroefd. Daarnaast is het met de geplande uitbreiding van vliegveld Lelystad de bedoeling dat een deel van de vluchten wordt verplaatst.

Van papier naar digitaal

Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert moeten de aanpassingen nu eerst rust brengen in de toren. "Meer mensen in de toren betekent dat één persoon minder vluchten tegelijkertijd af moet handelen. Dat zorgt voor minder stress en daardoor wordt het nog veiliger."

Ook verandert de manier waarop luchtverkeersleiders in de toren met elkaar communiceren. Dat gaat nu nog via zogenoemde flight strips. "Dat is een strookje papier waarop de vluchtgegevens staan van elk individueel vliegtuig, dat wordt doorgegeven tussen de verkeersleiders", legt Melkert uit. "Het vervangen van die strip door een digitale variant, die bovendien door meerdere mensen op hetzelfde moment ingezien kan worden, zorgt voor een grotere voorspelbaarheid en meer rust in de toren."

De verbouwing van de verkeerstoren op Schiphol begint dit najaar en moet volgend jaar zijn afgerond voor de zomervakanties weer beginnen. Dat is traditioneel de drukste periode op de luchthaven.

STER Reclame