Protest tegen zerotolerancebeleid Trump
NOS NieuwsAangepast

Stel haalt ruim 10 miljoen dollar op voor gescheiden migrantenfamilies VS

Hun doel was 1500 dollar, maar de Amerikaanse Charlotte en Dave Willner hebben inmiddels meer dan 10 miljoen dollar opgehaald met een Facebook-campagne voor migrantenfamilies in Texas. Het nieuwste doel is 11 miljoen dollar.

Het geld moet gaan naar families die zijn gescheiden aan de grens met Mexico. "Ik denk dat er tot de volgende verkiezingen weinig kans is op een politieke oplossing voor dit ernstige Amerikaanse morele falen", schrijft initiator Charlotte Willner. "Maar er is nog steeds iets dat we kunnen doen."

Inmiddels hebben meer dan 260.000 mensen gedoneerd. Gisteren bracht de actie Herenig een immigrerende ouder met zijn kind bijna 4000 dollar per minuut op. Het geld wordt gedoneerd aan de hulporganisatie Refugee and Immigrant Center for Education and Legal Services (Raices), waar zo'n vijftig advocaten werken.

Het geld is bedoeld om borgsommen te betalen waarmee ouders uit detentie gehaald kunnen worden. Dan moeten ze, in afwachting van rechtszaken, met hun kinderen worden herenigd.

De borgsom voor één persoon is minimaal 1500 dollar, maar komt meestal meestal neer op 5000 tot 10.000 dollar, schrijft Raices. Met het huidige bedrag zouden dus ruim 1400 borgsommen van 7500 dollar betaald kunnen worden.

Een ander doel is dat alle kinderen in Texaanse immigratierechtbanken juridische bijstandkrijgen. Volgens Raices werden 13.000 van die kinderen vorig jaar niet vertegenwoordigd, wat neerkomt op 76 procent van de kinderen in immigratierechtbanken.

We zijn af en toe aan het huilen op kantoor.

Raices

Charlotte en Dave Willner begon de campagne nadat ze de foto van het tweejarige meisje uit Honduras hadden gezien, dat huilde toen haar moeder werd gefouilleerd door de grenspolitie.

Raices heeft de initiatiefnemers in een verklaring bedankt. "We zijn af en toe aan het huilen op kantoor", is te lezen in het statement. "Er zijn veel mensen die besluiten om niet weg te kijken, maar om iets te doen. Bedankt, bedankt, bedankt."

Volgens Facebook is het de meest succesvolle campagne ooit op het sociale medium.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl