Max Verstappen (r) en Pierry Gasly (Toro Rosso) beschikken in 2019 beiden over een Honda-motor EPA
NOS Sport Autosport Formule 1 Aangepast

'Overstap Red Bull is kansrijk, maar ook heel gevaarlijk'

Na lang wikken en wegen is de kogel door de kerk bij het Formule 1-team Red Bull Racing. Het team van Max Verstappen zal volgend seizoen rijden met motoren van Honda. Na twaalf jaar heeft de renstal besloten de samenwerking met de Franse autoproducent Renault te verbreken en met de Japanners in zee te gaan. Formule 1-specialist Louis Dekker van de NOS legt uit wat de consequenties zijn van die overstap.

Red Bull heeft met Renault vier wereldtitels veroverd, wint grote prijzen en draait mee in de top van de Formule 1. Waarom dan in zee gaan met een motorproducent die de afgelopen jaren geen enkele indruk heeft gemaakt?

Dekker: "De keuze lijkt verrassend, maar is dat niet. Honda mag dan afgelopen seizoenen het lachertje in de Formule 1 geweest zijn, maar dit seizoen hebben de Japanners als motorleverancier van Toro Rosso duidelijk flinke stappen gemaakt."

"Toro Rosso is het kleine broertje van Red Bull Racing, dat daardoor over alle data beschikt en kan vergelijken. Red Bull moet door de cijfers overtuigd zijn geraakt dat een samenwerking succes kan opleveren. De nieuwe samenwerking is kansrijk, maar ook heel risicovol."

"Daarnaast is het ook gewoon een financieel verhaal. Red Bull Racing is bij Renault niet meer dan een klant. De samenwerking met de Fransen kost het team van Horner gewoon geld, waarbij ze geen of weinig invloed hebben op de ontwikkeling van de motor."

"Bij Honda ligt dat anders. De Japanners is er alles aan gelegen na de problemen met McLaren een motor te bouwen die races en kampioenschappen kan winnen. Red Bull en Honda gaan heel nauw samenwerken, het is meer een alliantie. Red Bull heeft dadelijk eigenlijk een eigen motor. De afgelopen jaren was de Renault-motor ook niet de meest betrouwbare. Daarmee verdergaan levert zeer waarschijnlijk ook geen wereldtitel op."

Honda was de afgelopen jaren niet opgewassen tegen fabrieksteams als Mercedes en Ferrari. Neemt het team van Max Verstappen niet een heel groot risico?

Dekker: "Natuurlijk nemen ze een risico. Honda heeft een moeilijke periode achter de rug met McLaren. Ze bleven ver achter bij de topteams. Maar vlak Japanners niet uit. Ze zijn zo getergd door die drie jaar McLaren dat alles uit de kast gehaald zal worden om een topmotor te ontwikkelen."

"Je ziet al dat Toro Rosso stappen maakt dit seizoen. Jos Verstappen merkte bij de wintertests in Barcelona al op dat de motoren van Honda een inhaalslag aan het maken waren, maar het is inderdaad niet niks als je als team met Max Verstappen de jongste wereldkampioen ooit wil neerzetten en dan ineens overstapt naar een nieuwe motor. Normaal gesproken heeft zo'n nieuwe samenwerking even tijd nodig. Daarbij moet je ook niet vergeten dat de tegenvallende resultaten van McLaren de afgelopen jaren niet alleen veroorzaakt werden door een slechte Honda-motor. Daar was veel meer aan de hand."

Wat betekent dit voor de rest van het seizoen? Krijgen Verstappen en Daniel Ricciardo nog wel alle steun van de Fransen?

Dekker: "Formeel wel. Dat is contractueel vastgelegd. Maar of dat in de praktijk ook zo zal zijn, valt te betwijfelen."

"Renault heeft een eigen team en wil het liefste daarmee scoren. Ik verwacht dat Renault minder hard gaat rennen voor Verstappen en Ricciardo. Er is voor de Fransen weinig meer te winnen met Red Bull. Ik denk dat Renault wat motor betreft in de parkeerstand gaat. Ze zullen het nooit toegeven bij Renault, maar elke motivatie om te winnen met het team van Verstappen is weg."

Carlos Sainz (Renault) vorig seizoen in gevecht met Max Verstappen (Red Bull) AFP

Het seizoen is nog niet eens halverwege. Verwacht je onrust bij Red Bull?

Dekker: "De samenwerking tussen de Fransen en de renstal was al een verstandshuwelijk. Het zal de sfeer zeker niet ten goede komen. Als de motor van Max weer eens ontploft, zal het gezeik van vorig seizoen gewoon weer opnieuw beginnen."

"De keuze kan ook gevolgen hebben voor Ricciardo. Hij heeft nog niet bijgetekend, staat in de belangstelling van Mercedes en Ferrari. Wil hij wel bijtekenen bij een team waar het op dit moment onduidelijk is of ze volgend seizoen over een topmotor beschikken? Ricciardo moet echt gaan nadenken over zijn toekomst."

"Red Bull lijkt trouwens Honda aan Verstappen te koppelen. Verstappen tekende voor drie jaar bij, Honda komt voor minimaal twee jaar met een optie voor meer jaren. Voordat hij vorig jaar ineens bijtekende bij Red Bull, was hij al uitgebreid op bezoek geweest in de Honda-fabriek. Hij wist wel wat er ging gebeuren."

STER reclame