NOS Sport Tennis Aangepast

Een breuk in tennisland: 'Opvallend dat Nike Federer laat gaan'

EPA

Wat hebben Michael Jordan, Tiger Woods en Roger Federer gemeen? Alle drie zijn ze hun sport ontgroeid en marketingiconen geworden bij kledingsponsor Nike, waar ze al jarenlang hun eigen lijn hebben. Er is echter een breuk op komst.

Federer zal een dezer dagen bekendmaken dat hij Nike in de slotfase van zijn carrière na 21 jaar verlaat. Dat meldt de Zwitserse krant Le Matin. Hij zou voor tien jaar getekend hebben bij het Japanse Uniqlo van Kei Nishikori en tot vorig jaar ook Novak Djokovic. De nieuwe samenwerking moet voor het eerst zichtbaar zijn op Wimbledon.

Weg RF-logo?

Dat betekent waarschijnlijk ook geen RF-logo meer bij Federer, alhoewel hij zelf de eerste schetsen aanleverde en niet Nike. En ook het bekende swoosh-teken - het logo van Nike waar hij onlosmakelijk aan verbonden is - zal niet meer te zien zijn bij de 36-jarige Zwitser. Het zal een vreemd gezicht zijn. Ook voor Marcel Beerthuizen, deskundige op het gebied van sportsponsoring.

"Heel interessant allemaal. Federer is een echte Nike-atleet. Het is net of George Clooney geen Nespresso meer drinkt", zegt Beerthuizen. "Wat mij opvalt, is dat Nike hem laat lopen. Federer is niet alleen de beste tennisser ooit, zijn imago is ook nog eens onkreukbaar."

Het bekende RF-logo op de schoenen van Roger Federer, onder de 'swoosh' van Nike AFP

Vanwaar de breuk met de twintigvoudig grandslamkampioen? Ziet Nike weinig toekomst in tennis? Willen ze andere sporten meer ontplooien? Heeft Federer te veel losse sponsors? Vraagt hij te veel geld? Bij Uniqlo zou hij met 30 miljoen dollar per jaar drie keer zo veel kunnen verdienen. Het is en blijft echter speculeren; Federer wil er zelf niets over kwijt.

Federer: heb geen contract meer bij Nike

"Mijn contract bij Nike is in maart afgelopen", zei hij eerder deze week in Stuttgart, waar hij - in Nike-kleding - zijn rentree maakte. "We zijn nog in gesprek. Dit soort dingen horen er helaas bij, maar ik kan nu ook kijken wat er nog meer mogelijk is."

Federer is al sinds 1994 - toen hij nog moest doorbreken - verbonden aan Nike. Toen de successen kwamen, ontwikkelde hij voor welhaast ieder grandslamtoernooi een nieuwe RF-kledinglijn plus schoenen. Op Wimbledon kwam hij ooit in een speciaal ontworpen colbert de baan op.

Tennis geen lifestyle-sport

Een reden voor Federer om de Amerikaanse sponsor in te ruilen voor Uniqlo zou kunnen zijn dat er na zijn actieve carrière meer mogelijk is bij het Japanse merk, dat ook voorziet in vrijetijdskleding. Daar kan Beerthuizen zich iets bij voorstellen. "De topsporter Federer wordt steeds meer een familieman. Ook dat kan interessant zijn voor zijn nieuwe sponsor."

"Bij Nike hebben Michael Jordan, LeBron James en Cristiano Ronaldo een contract voor het leven. Federer blijkbaar niet. Dat kan komen doordat basketbal en voetbal lifestyle-sporten zijn. Hun logo draagt uit waar je bij wilt horen", zegt Beerthuizen.

"Jordan is allang gestopt, maar zijn schoenen - de Air Jordans - en zijn kleding met het bekende Jumpman-logo worden nog steeds massaal verkocht. Die draag je ook naar school of naar het pleintje. De kleding van Federer niet. Dat is puur tennis. De omzetpotentie bij andere sporten is dus veel groter."

Roger Federer viert zijn titel op Wimbledon 2007 in een colbert EPA

Uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om geld. Beerthuizen: "Nike rekent gewoon door: wat kost het en wat levert het op? Federer en zijn management doen precies hetzelfde. Het gaat om een zakelijke deal die nu is afgelopen. Daar moeten we niet moeilijk of emotioneel over doen. It's all in the game."

STER reclame