Sneller fietsen door korrels op de benen, kan en mag dat wel?

Aangepast

De renners van Lotto-Soudal zagen er woensdag in de ploegentijdrit van het Critérium du Dauphiné uit alsof ze een zak waspoeder over hun plakkerige benen hadden uitgestrooid.

De renners van Lotto hebben hun benen ingesmeerd met Speed Gel voor de ploegentijdrit AFP-NOS

Dat was natuurlijk geen wasmiddel, maar een zogenaamde 'Speed Gel'. Een gel die dankzij kleine witte bolletjes de aerodynamica van de wielrenner zou moeten verbeteren. Volgens Lotto levert het gebruik van de gel tijdwinst op.

De Belgische ploeg werd derde in de tijdrit, achter BMC en Sky, de nummers twee en drie van het WK tijdrijden.

Mag het wel?

"Ik vind het een slimme innovatie, maar ik denk dat het volgens de UCI-regels niet mag", zegt Teun van Erp, wetenschapper in dienst van wielerploeg Sunweb, de wereldkampioen ploegentijdrit bij de mannen en de vrouwen.

De Belgische krant Het Nieuwsblad meldt dat de internationale wielrenunie UCI gaat onderzoeken of de gel voldoet aan de reglementen.

"De regels zijn redelijk vaag, maar in principe mag je niets toevoegen om de aerodynamica te verhogen als het niet noodzakelijk is. Ribbels in de kleding zijn een grijs gebied, want je moet kleding dragen. Bij die gel zie ik geen ander nut dan de aerodynamica te bevorderen. Als ze hadden gezegd dat het zonnebrand was, dan zou het nog een soort medische noodzaak hebben gehad."

"Zoals ik de regels interpreteer, mag dit niet. Maar dat dacht ik van de 'bolletjes' van Sky ook...", aldus Van Erp.

Bolletjes van Sky mogen wel

Team Sky rijdt sinds de Tour de France van vorig jaar met 'bolletjes' op de armen. Die zijn geïntegreerd in de tijdritpakken van de renners. Daar kwam toen veel kritiek op. De UCI stelde een onderzoek in, maar verbood de innovatie niet. Woensdag won Sky de ploegentijdrit ermee in de Dauphiné.

Sky-renner Geraint Thomas won de eerste tijdrit in de Tour van vorig jaar met 'bolletjes' op zijn armen AFP

Of het nou mag of niet, Van Erp vindt de gel sowieso een slimme uitvinding. "We zijn met de TU Delft veel bezig in de windtunnel, maar hier hebben we niet aan gedacht. We hebben er wel over nagedacht om je benen niet te scheren, want dat heeft ongeveer hetzelfde effect."

Want hoe gek dat ook klinkt, uit testen blijkt dat een gladgeschoren been uiteindelijk minder efficiënt is in een ploegentijdrit. Van Erp: "Als je het oppervlak op bepaalde plekken iets ruwer maakt, dan zorgt dat voor een heel klein stukje minder aerodynamica op die plek. Maar zo creëer je wel een soort weerstand waardoor de lucht je been langer blijft volgen, in plaats van dat de lucht gaat wervelen. Dat effect is vele malen groter voor de aerodynamica."

Sunweb is de regerend wereldkampioen ploegentijdrit EPA

Tijdens de komende Tour de France, waarin de ploegentijdrit een belangrijk onderdeel zal zijn voor de wereldkampioenen van Sunweb, zal de ploeg van Dumoulin de tijdrit waarschijnlijk niet met 'wasmiddel' op de benen rijden.

'Uitzoeken of het werkt'

Van Erp denkt dat het effect van de gel voor Sunweb minimaal zal zijn. "We dragen al hoge sokken, dus het zou dan vooral gaan om de bovenste 15 centimeter van het onderbeen. Als het mag, dan moeten we gaan uitzoeken of het werkt. Maar dan moet het wel een aerodynamisch voordeel opleveren."

"We zijn de afgelopen anderhalf jaar heel veel bezig geweest met de ploegentijdrit. Dus we hebben daar wel echt stappen in gezet, met de wereldtitel als beloning. We gaan ervan uit dat we ook zonder de gel een heel goed resultaat kunnen neerzetten in de ploegentijdrit."