Een Boeing 737 van Transavia vliegt boven het Amsterdamse Bos
NOS NieuwsAangepast

Op 1800 meter een vliegtuig over je huis, hoe is dat? Vandaag de test

Mensen die wonen onder de toekomstige vliegroutes van en naar Lelystad Airport kunnen vanmiddag ervaren hoe het is om een vliegtuig op 1800 meter boven je huis te hebben. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat organiseert een zogenoemde 'belevingsvlucht': een Boeing 737 van Transavia vliegt vanmiddag en vanavond een aantal keren over Gelderland, Overijssel, Flevoland en Noord-Holland op hoogtes die overeenkomen met de toekomstige aankomst- en vertrekroutes. De vlucht is niet bedoeld om het besluit rondom vliegveld Lelystad te herzien.

De Boeing 737 is een veelgebruikt vakantievliegtuig en is volgens het ministerie representatief voor de toestellen die vanaf 2020 gaan vliegen op Lelystad Airport. Op elf punten onder de routes worden geluidmetingen uitgevoerd. Inwoners en recreanten onder de vliegroutes kunnen tijdens en kort na de vlucht hun ervaringen online doorgeven via een link op de website belevingsvlucht.nl. De resultaten van beide peilingen worden begin juni openbaar gemaakt.

'Dit zegt niets'

De samenwerkende actiegroepen tegen laagvliegen (SATL) hebben geen vertrouwen in de belevingsvlucht. Zij noemen het "een vliegshow die niets te maken heeft met de dagelijkse hoeveelheid ellende die over ons uitgestort wordt als Lelystad Airport open zou gaan".

De actiegroepen vinden dat één vlucht niets zegt over de gemiddeld vijftig vliegtuigen per dag die in de toekomst overvliegen. Deze Boeing heeft ook geen passagiers aan boord, is daardoor lichter en zal minder motorvermogen nodig hebben, waardoor de geluidbelasting zou meevallen.

Een van de misvattingen in deze discussie is dat geluidsdruk niet hetzelfde is als geluidshinder.

Benno Baksteen, luchtvaartdeskundige

"Zo'n belevingsvlucht is een heel goed idee", vindt luchtvaartdeskundige Benno Baksteen. "Je creëert namelijk zo een feit, namelijk: hoeveel geluid maakt zo'n vliegtuig op die hoogte. Feiten zijn belangrijk in een discussie."

Al denkt Baksteen dat vooral emoties de boventoon blijven voeren in de discussie. "Want mensen die zeggen 'het geluid valt wel mee' zullen nu ook zeggen dat het wel meevalt. En mensen die zeggen last te hebben van een vliegtuig zullen dat nu ook bevestigen. Een van de misvattingen in deze discussie is dat geluidsdruk niet hetzelfde is als geluidshinder."

Heel persoonlijk

Baksteen geeft als voorbeeld Zwanenburg bij Schiphol. "Dat is een heel druk punt. Mensen die daar al langer wonen zeggen dat de vliegtuigen een stuk stiller zijn geworden, maar mensen die er later zijn komen wonen, zeggen dat het er een stuk drukker is geworden en dat ze er veel last van hebben. En dat hebben die mensen natuurlijk ook, het is heel persoonlijk."

De belevingsvlucht vertrekt om 15.30 uur vanaf Schiphol en duurt tot 21.30 uur. Hij kan gevolgd worden op Flightradar24. Gegevens van de metingen zijn te volgen op belevingsvlucht.nl.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl